خبر اولسیاسی

مقام اروپایی: پیشرفت در همکاری تهران و آژانس چندان چشمگیر نیست

یک دیپلمات اروپایی به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که پیشرفت حاصل در همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندان چشمگیر نیست.

میدل ایست نیوز: یک دیپلمات اروپایی به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که پیشرفت حاصل در همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندان چشمگیر نیست.

همزمان با برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که پشرفت چشمگیری در همکاری‌های تهران و آژانس حاصل نشده و برنامه هسته‌ای ایران همچنان «با سرعتی نگران‌کننده پیش می‌رود».

این مقام افزود که با وجود اشاره مدیر آژانس بین‌المللی درباره پیشرفت نسبی در همکاری با ایران، اما «شرایط عموماً چندان امیدبخش نیست».

ظهر امروز «رافائل گروسی» مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود به شورای حکام تأکید کرد که در همکاری‌ها با ایران پیشرفت‌هایی حاصل شده اما نه در حد کافی و افزود که آژانس انتظار همکاری بیشتری از جانب ایران در این مرحله دارد.

او گفت که حجم اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران به میزان 20 و 60 درصد در سه ماه گذشته به میزان 25 درصد افزایش یافته و ذخایر اورانیوم 60 درصدی ایران هم‌اکنون بیش از 100 کیلوگرم است.

وی همچنین از نصب مجدد دوربین‌های نظارتی آژانس در نیروگاه اصفهان خبر داد و گفت که ایران درباره وجود نشانه‌های اورانیوم 83 درصد در برخی تأسیسات نیز توضیحاتی داده است و تأکید کرد که تحقیق درباره پایگاه‌های مخفیانه هسته‌ای ایران ادامه دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دربارهٔ نصب دوربین‌ها و دستگاه‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای فردو و نطنز نیز گفت: «این بخشی از آن چیزی است که ما متصور بودیم.»

به گفته آقای گروسی «آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد، یک فرایند پایدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک بدون تأخیر بیشتر می‌شود.»

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا