خبر اولسیاسی

منابع عراقی: ایران حضور نظامی خود در مرز اقلیم کردستان عراق را تشدید کرده است

منابع عراقی فاش کردند که سپاه پاسداران ایران، حضور خود در برخی مناطق مرزی ایران با عراق در مجاورت استان سلیمانیه را تقویت کرده است.

میدل ایست نیوز: سه منبع عراقی کُرد در اقلیم کردستان عراق فاش کردند که سپاه پاسداران ایران، حضور خود در برخی مناطق مرزی ایران با عراق در مجاورت استان سلیمانیه را تقویت کرده است.

به گزارش العربی الجدید، سپاه ایران نیروی زرهی و واحدهای توپخانه ای را از پنجشنبه تشدید کرده است و در این میان نگرانی هایی از حملات جدید ایران به مناطق حضور مخالفان کرد ایران در عراق وجود دارد.

تقویت حضور نظامی ایران در مرزهایش با عراق، یک هفته پس از سفر قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق به تهران با حضور مقاماتی از اربیل انجام شده است.

در همین رابطه یکی از افسران نیروهای پیشمرگه در اربیل گفت که تجهیزات سپاه ایران به مناطق مریوان، وانه، و هورامان آورده شده است.

بنابر اطلاعات به دست آمده، تحرکات نظامی ایران با توجه به نگرانی ایران از فعالیت های گروه های مخالف کرد در عراق انجام شده است؛ امری که توسط بغداد و اربیل تکذیب می شود.

تاکنون هیچگونه واکنش رسمی به تقویت حضور نظامی ایران در مرزهای عراق صورت نگرفته اما به گفته ناظران، این مساله به شکست تلاش های عراق در متقاعد کردن ایرانی ها با اقدامات اخیر خود در مرزها اشاره می کند.

از طرفی دیگر آرام محمد، از افسران پیشمرگه گفت که کنترل نقطه صفر مرزی با ایران از جمله احداث برج دیده بانی و مراکز بازرسی ادامه دارد.

وی تاکید کرد که گروه های کرد مخالف ایران متعهد به عدم تجاوز به مرزهای داخل ایران و عدم فعالیت علیه ایران شدند.

محمد افزود که طرح کنونی عراق، استقرار نیروهای خود از خانقین تا منطقه سحیله در استان دهوک است.

وی توضیح داد که نیروهای جدید مرزبانی آماده خدمت در مرزها هستند اما باید منتظر تصویب بودجه برای آغاز فعالیت خود در نوار مرزی ایران باشند.

گفتنی است نیاز بیشتری به حضور نیروهای مرزبانی در محور سلیمانیه وجود دارد؛ امری که دولت عراق و دولت اقلیم کردستان بر سر آن توافق کردند.

در این راستا، جبار الیاور، دبیرکل سابق وزارت پیشمرگه گفت که ایران پاسگاه های مرزی خود را تقویت کرده و این به معنای تقویت حضور نظامی خود در مرزها نیست.

وی افزود که در مذاکرات هیئت نظامی عراق در تهران، بر سر حفاظت از مرزها به ویژه در اقلیم کردستان برای جلوگیری از هرگونه فعالیت احزاب کرد توافق شد.

الیاور ضمن تکذیب بمباران اقلیم کردستان توسط ایران، از طرحی برای تسهیل عبور و مرور نیروهای مرزبانی، ایجاد مراکز نظارت و قرار دادن سیم خاردار در مرز خبر داد.

غیاث السورچی، از سران اتحادیه میهنی کردستان نیز ادعا کرد که احزاب کرد مخالف ایران از ابتدای سال جاری فعالیت نظامی خود در اقلیم کردستان را متوقف کرده اند.

وی اشاره کرد که تهران قصد عملیات نظامی در اقلیم کردستان را ندارد اما پهپادهای ارتش ایران همواره اقدام به نظارت بر مناطق حضور احزاب کرد می کنند.

ماه گذشته، محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه ایران با اشاره به اقدامات برخی گروهک‌های تروریستی در مرزهای غربی ایران ‌اظهار داشت: ‌در همین راستا، توافق‌نامه‌ای با دولت عراق صورت گرفته و آنها متعهد شدند که ‌گروهک‌های تروریستی را خلع سلاح و از کشورشان ‌بیرون کنند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: ما منتظریم تا دولت عراق به تعهدات خود عمل کنند و به آنان فرصتی داده‌ایم در غیر این صورت و اگر اتفاقی نیفتد، حملات سپاه ادامه‌ خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که فرصت سپاه به عراق چند ماه و یا روز است؟ افزود: فرصت مشخص داده شده که خود دولت عراق می‌داند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا