سیاسی

نبیه بری نامزد نهایی امل و حزب الله برای ریاست جمهوری لبنان را اعلام کرد

رئیس پارلمان لبنان رای دادن امل و حزب الله با برگه سفید در جلسه آینده برای انتخاب رئیس جمهوری را تکذیب کرد.

میدل ایست نیوز: نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، رای دادن دو حزب اصلی شیعه ( امل و حزب الله) با برگه سفید در جلسه آینده برای انتخاب رئیس جمهوری را تکذیب و تأکید کرد که به «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان مَرَده رای خواهد داد.

به گزارش «روسیا الیوم» بری گفت: «ما به سلیمان افرنجیه رای خواهیم داد. همه ما به او رای خواهیم داد. ما و هم پیمانان ما. کسی از ما نگفته که با برگه سفید رای خواهد داد. رای سفید ما پیش از کاندیداتوری فرنجیه بود. اگر گفت و گویی را که دو بار به آن دعوت کردم می پذیرفتند، به اینجا نمی رسیدیم».

بری درباره قطعی و نهایی بودن موضعش گفت: «آیا ما او (فرنجیه) را کاندیدا نکردیم؟ ما او را کاندیدا کردیم. اگر به او رای ندهیم، یعنی او را رها کرده ایم. ممکن است جناح های دیگری باشند که به علت ناراضی بودن از کاندیداها خواهان رای با برگه سفید باشند. این یک موضع سیاسی است. این به ما مربوط نیست.»

رئیس پارلمان لبنان درباره نگرانی از تعطیلی جلسه آینده پارلمان گفت کسانی هستند که گفته و همچنان می گویند که اگر کاندیدایشان پیروز نشود، جلسه را تعطیل می کنند. آن ها از ما درخواست تعیین جلسه کردند و ما هم آن را تعیین کردیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اختلافات در پارلمان در حین جلسات انتخاب رئیس جمهور، علت را به قانون انتخاب نسبت داد و اظهار داشت که آن را بدترین قانون انتخابی است که می شناسد.

وی افزود: «من نشنیده ام و هیچ کس در دنیا نیز نشنیده که بنا به ضرورت پارلمان از قانونگذاری و دولت از برگزاری نشست منع شود».

پیش از این، رئیس مجلس لبنان 14 ژوئن را موعد جلسه انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان اعلام کرد.

نیروهای اپوزیسیون در لبنان، جهاد ازعور، وزیر دارایی اسبق لبنان را نامزد منصب ریاست جمهوری کرده اند.

میشل معوض، نامزد ریاست جمهوری لبنان، نیز از نامزدی خود به نفع جهاد ازعور انصراف داد.

حزب الله و متحدانش همچنان از سلیمان فرنجیه، وزیر سابق لبنان حمایت و با نامزد اپوزیسیون مخالفت می کنند.

در روزهای گذشته، نبیه بری تأکید کرده بود که به محض معرفی دو نامزد برای ریاست جمهوری جلسه انتخاب رئیس جمهور را برگزار خواهد کرد.

لبنان در میان بحران های سیاسی و اقتصادی بسیار، چند ماه است که پس از پایان مدت ریاست جمهوری میشل عون، بدون رئیس جمهور است.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا