سیاسی

نتانیاهو در گفت‌وگو با بلینکن: هیچ توافقی با ایران برای اسرائیل الزام‌آور نخواهد بود

نخست وزیر اسرائیل در گفت وگوی تلفنی با وزیر خارجه امریکا با اشاره به پرونده هسته ای ایران، تأکید کرد که هیچ توافقی در این باره برای اسرائیل الزام آور نخواهد بود.

میدل ایست نیوز: نخست وزیر اسرائیل در گفت وگوی تلفنی با وزیر خارجه امریکا با اشاره به پرونده هسته ای ایران، تأکید کرد که هیچ توافقی در این باره برای اسرائیل الزام آور نخواهد بود.

به گزارش «هاآرتص»، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل امروز (پنج‌شنبه 8 ژوئن) اعلام کرد که «بنیامین نتانیاهو» در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا که به ریاض سفر کرده، با طرح این ادعا که هرگونه توافق با ایران برنامه هسته‌ای تهران را متوقف نخواهد کرد گفت: «هیچ توافقی برای اسرائیل الزام‌آور نخواهد بود و اسرائیل هر کاری که لازم باشد برای دفاع از خود انجام می‌دهد».

بر اساس این بیانیه، در این گفت‌وگوی تلفنی همکاری‌های امریکا و اسرائیل و چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو و پرونده ایران بررسی شد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که برخی منابع خبری به نقل از منابع ایرانی از نزدیک شدن ایران و امریکا به یک «توافق موقت» در پرونده هسته ای خبر می دهند.

پایگاه «میدل ایست آی» به نقل از منابعی آگاه در تهران، خبر داد که ایران و ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که در برابر کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، گشایشی را در برخی از تحریم‌ها فراهم می آورد.

به گفته یک مقام رسمی ایرانی و نیز یک فرد نزدیک به گفتگوها، این مذاکرات به طور مستقیم در خاک آمریکا برگزار شده‌ که تحولی قابل توجه در روند دیپلماتیک میان دو کشور است. با این حال، ایالات متحده تمایلی به بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ یعنی برجام ندارد.

به گفته منابع یادشده، مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و دو طرف به یک توافق موقت رسیده‌اند که جزییات آن به مقام های ارشد دو کشور ارائه خواهد شد. در چارچوب این توافق، ایران متعهد می شود که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد و بالاتر خود را متوقف کند و به همکاری با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و تأیید برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، در برابر، به تهران اجازه داده می شود که روزانه تا یک میلیون بشکه نفت صادر کند و به درآمد آن و نیز دیگر منابع مسدود شده اش در خارج از کشور دسترسی داشته باشد مشروط بر آنکه این منابع انحصارا برای خرید مجموعه‌ای از کالاهای اساسی شامل غذا و دارو هزینه شوند.

در این گزارش تأکید شده که ایروانی جزییات این توافق را به تصمیم گیران ارشد در تهران منتقل کرده تا به تایید برسد. با این حال، مشخص نیست که رهبر ایران و شورای عالی امنیت ملی از این توافق حمایت کنند.

منبع
هاآرتص

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا