اقتصادیخبر اول

ادامه تصویب بودجه سه ساله عراق به یکشنبه موکول شد

مجلس نمایندگان عراق در سومین روز بررسی قانون بودجه 2023 به 18 ماده جدید قانون بودجه رأی دادند و بررسی مواد بیشتر را به امروز موکول کردند.

میدل ایست نیوز: مجلس نمایندگان عراق در سومین روز بررسی قانون بودجه 2023 به 18 ماده جدید قانون بودجه رأی دادند و بررسی مواد بیشتر را به امروز موکول کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) بر اساس بیانیه رسمی دبیرخانه مجلس عراق، 241 نماینده مجلس که در این جلسه حاضر شده بودند به مواد 14 و 25 تا 41 قانون بودجه رأی دادند و ادامه رأی‌گیری به ساعت 13 امروز موکول شد.

این جلسه قرار بود در ساعت 17 روز شنبه (10 ژوئن) برگزار شود اما به علت مذاکرات برای حل اختلافات و تنظیم نسخه مورد توافق از مواد اختلافی از جمله ماده 14 که به فروش نفت اقلیم کردستان عراق مربوط می‌شود، تا ساعت 23 شنبه به تعویق افتاد. این مذاکرات به طور خاص میان رئیس مجلس و نیروهای حزب دموکرات و نیروهای چارچوب هماهنگی برگزار شد.

از جمله توافقات مهم روز شنبه میان چارچوب هماهنگی و حزب دموکرات توافق بر اختصاص بودجه مربوط به پایتخت اقتصادی عراق به بصره بود.

شب گذشته، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق و رئیس هیئت حزب دموکرات کردستان برای مذاکره در بغداد تاکید کرد که بر سر بند 7 ماده 14 از قانون بودجه توافق شده است.

وی پس از پایان نشست با خالد شوانی، نماینده اتحادیه میهنی کردستان گفت که بر سر بند 7 ماده 14 قانون بودجه توافق شد.

حسین اشاره کرد که اختلافات مرتبط با اقلیم کردستان به پایان رسید.

در بند 7 ماده 14 قانون بودجه آمده است که در صورت هرگونه اختلاف نظر بین دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان درخصوص حقوق، تعهدات و سازوکارهای احکام این قانون، کمیته ویژه مشترکی میان دو طرف برای بررسی مشکلات و اختلافات تشکیل و مصوبات آن طی 30 روز از تاریخ تشکیل کمیته به نخست وزیر برای اتخاذ تصمیم مناسب ارجاع می شود.

دولت عراق برای اولین بار بودجه 3 ساله کشور را که مربوط به سال های 2023 تا 2025 می شود به مجلس ارائه داده است.

بر اساس متن منتشرشده از بودجه تصویب شده در دولت عراق در این بودجه حجم درآمدهای کشور 134 هزار میلیارد دینار برآورد شده که 117 هزار میلیارد دینار آن درآمدهای نفتی و مابقی درآمدهای غیر نفتی است.

همچنین مجموع هزینه‌های کشور در سال 2023، 199 هزار میلیارد دینار برآورد شده که 149 هزار میلیارد آن هزینه‌های جاری و 49.4 هرار میلیارد دینار آن هزینه‌های سرمایه‌گذاری است.

در این بودجه 64.4 میلیارد دینار کسری پیش‌بینی شده که قرار است با انتشار اوراق قرضه و دریافت وام‌های خارجی تأمین شود.

همچنین در این لایحه پیش‌بینی شده که عراق روزانه 3 میلیون و 500 هزار بشکه نفت از جمله 400 هزار بشکه از نفت اقلیم کردستان را به فروش برساند. قیمت هر بشکه نفت در این قانون 70 دلار لحاظ شده است.

از مواد مهم این لایحه تأمین ساخت 2 هزار مدرسه و یک نیروگاه 750 مگاوات انرژی خورشیدی و یک نیروگاه حرارتی و یک کارخانه تولید گاز مایع از محل توافق عراق و چین است.

هنوز گزارشی درباره تعدیلاتی که مجلس درباره این قانون انجام داده منتشر نشده است.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا