سیاسی

فؤاد حسین: سازوکار سه جانبه عراق و مصر و اردن بر اوضاع کشورهای عربی تأثیر می‌گذارد

وزیر امور خارجه عراق گفت که کشورش از حالت واکنش به حالت کنشگری رسیده و از اینکه بخشی از مشکل باشد به بخشی از راه حل تبدیل شده است.

میدل ایست نیوز: فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق گفت که کشورش از حالت واکنش به حالت کنشگری رسیده و از اینکه بخشی از مشکل باشد به بخشی از راه حل تبدیل شده است.

به گزارش «الوطن» وزیر خارجه عراق در مصاحبه ای که روز سه شنبه توسط «القاهره الاخباریه» منتشر شد گفت که عراق در حال حاضر به جامعه ای با درهای باز تبدیل شده و تاثیر بیرونی بر سیاست عراق مشهود است.

وی خاطرنشان کرد که تنش های منطقه ای بخشی از تنش ها در داخل شده و مدیریت این تنش ها در داخل و کنترل آن مستلزم مدیریت آن در خارج از مرزها است.

حسین ادامه داد: عراق از وضعیت واکنش به وضعیت کنشگری رسیده و از اینکه بخشی از مشکل باشد به بخشی از راه حل تبدیل شده؛ دولت عراق با این سیاست، در نفوذ در اوضاع و کنشگری در اوضاع منطقه ای موفق شده و در اغلب اوقات حرکت را کنترل می کند.

وزیرخارجه عراق اظهار داشت: سیاست خارجی عراق در زمان حمله امریکا به این کشور متفاوت بود و اینکه چرا امریکا به عراق حمله کرد را باید از امریکایی ها پرسید و این دیگر موضوعی است که مورخان باید به آن یپردازند.

وی افزود: ما در صدد ایجاد یک وضعیت عراقی و دموکراتیک در عراق هستیم، سیاست صدام در داخل و خارج کشور خشونت آمیز بود و مردم عراق مورد تعرض سیاست یکجانبه گرای صدام قرار می گرفتند، او کشور را به تنهایی رهبری می کرد، عراق در خارج منزوی بود و جنگ های پی در پی به ویرانی کشور انجامید.

وزیر خارجه عراق همچنین تأکید کرد که سازوکار سه جانبه میان عراق و مصر و اردن سازوکاری که این سه کشور ساخته اند و تقویت آن اهمیت دارد چون این سازوکار در ابعاد گوناگون تأثیر دارد.

وی افزود که این سازوکار سه جانبه یک وزنه مهم سیاسی و دیپلماتیک در سطح جهان عرب و کشورهای منطقه و جهان است و هماهنگی این سه کشور بسیار مهم است و بر اوضاع کشورهای عربی تأثیر می گذارد.

منبع
الوطن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا