سیاسی

مذاکرات عراق و ترکیه درخصوص تالاب ها

کمیته ملی مدیریت تالاب ها از اقدام برخی سازمان های بین المللی برای فشار به ترکیه و ترغیب آن به انجام مذاکرات با عراق درخصوص اختصاص سهم آبه در راستای احیای تالاب های این کشور خبر داد.

میدل ایست نیوز: کمیته ملی مدیریت تالاب ها به عنوان یک دارایی میراث جهانی، از اقدام برخی از سازمان های بین المللی به فشار بر طرف ترکیه ای و ترغیب آنان به انجام مذاکرات با عراق درخصوص اختصاص سهم آبه جهت بهبود اوضاع تالاب های عراق خبر داد.

روزنامه الصباح روز دوشنبه نوشت: غسان حسن الخفاجی، معاون استاندار ذی قار در امور برنامه ریزی گفت: عون ذیاب، وزیر منابع آبی هفدهمین نشست کمیته ملی مدیریت تالاب ها را برگزار و از چالش های پیش روی امسال عراق در سایه کمبود زیاد آب دجله و فرات هشدار داد.

وی افزود که پس از موفقیت وزارت منبع آبی عراق در اخذ کمک از سازمان های بین المللی همچون نهادهای پشتیبان برای فشار بر طرف ترکیه ای جهت تامین میزان درخواستی آب برای پوشاندن تالاب ها، هیئتی دولتی برای بررسی موضوع سهم آبه عراق  به ترکیه خواهد رفت.

الخفاجی توضیح داد نشستی که با موضوع محافظت از میراث محیط زیستی و اکوسیستم تالاب ها و با حضور نمایندگان وزارتخانه های مربوطه و استان های ذی قار، بصره، میسان و المثنی برگزار شد، بر لزوم اقدام جدی برای استیفای حقوق آبی عراق و افزایش رهاسازی آب برای حفظ حیات تالاب ها از طریق تشکیل کمیته ای که استاندارهای اساسی را تعیین و با کشورهای همسایه مذاکره کند، تاکید شد.

وی خاطرنشان کرد: در این نشست، مسائل مربوط به پرونده تالاب ها و مهمترین مشکلاتی که حفظ و بقای آن را تهدید می کند و نیز موضوع کم آبی و مشکلات پیش روی تکمیل روستای توریستی الجبایش که 4 سال است متوقف شده و اهمیت آن در ارائه خدمات تفریحی به گردشگران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا