اقتصادیسیاسی

دانایی‌فر: مبالغ قابل توجهی از دارایی‌های ایران در عراق آزاد می‌شود

سفیر پیشین ایران در عراق گفت: دولت عراق به طور جدی وارد مذاکره با امریکایی‌ها شده و شواهد نشان می‌دهد به زودی مبالغ قابل توجهی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در عراق آزاد خواهد شد.

میدل  ایست نیوز: حسن دانایی‌فر سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به تلاش‌های دولت عراق برای مذاکره با امریکا درباره آزادی سازی اموال ایران گفت: مبالغ قابل توجهی از دارایی‌های ایران در عراق آزاد می‌شود.

وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر با اشاره به آزادسازی دارایی‌های ایران در عراق، اظهار داشت: دولت فعلی عراق اهتمام ویژه‌ای در آزادسازی اموال جمهوری اسلامی ایران دارد که تلاش‌های قابل توجهی نیز در این راستا انجام شده است.

سفیر اسبق ایران در عراق ادامه داد: دولت عراق به طور جدی وارد مذاکره با امریکایی‌ها شده و شواهد نشان می‌دهد به زودی مبالغ قابل توجهی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در عراق آزاد خواهد شد.

دانایی‌فر بیان کرد: البته مقداری از این دارایی‌ها در چند روز گذشته آزاد شده و مابقی آن نیز در مسیر آزاد شدن است.

وی با اشاره با پرداخت‌های دولت عراق در قبال صادرات برق و گاز به ایران، خاطرنشان کرد: ایران ۲ قرارداد بزرگ فروش گاز و برق با عراق دارد که روند پرداخت‌ها تکمیل شده است.

پیش از این رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از آزادسازی 3 میلیارد دلار طلب ایران از عراق خبر داده بود.

همچنین بانک تجارت عراق در بیانه ای سازوکار پرداخت اموال ایران در عراق را اعلام کرد. براساس بیانیه منتشر شده در سایت بانک تجارت عراق، عقیل الشویلی، کارشناس رسانه ای این بانک تاکید کرد که پرداخت اموال ایران که اخیرا از ماه فوریه تا ژوئن 2023 انجام شده، به موجب سازوکار مورد توافق میان سه کشور عراق، ایران و امریکا بوده است.

این بیانیه افزوده که این سازوکار از سال 2018 مورد اجرایی شده است.

ضیاء الناصری، مشاور نخست وزیر عراق نیز در توییتر خود نوشت: مجموع دارایی های آزاد شده ایران توسط عراق از زمان شروع دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق حدود 1.5 میلیارد یورو است به علاوه یک میلیارد یورو که آزاد می شود.

منبع
مهر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا