خبر اولسیاسی

رئیسی: هیچ گاه عربستان را دشمن خود ندانسته ایم/ برجام فقط یکی از گزینه‌های ماست

رئیس جمهور ایران با تأکید بر اینکه ایران هیچ گاه عربستان را دشمن خود ندانسته و نمی داند، خبر داد که برجام فقط یکی از پرونده های روی میز مذاکرات با طرف غربی است.

میدل ایست نیوز: رئیس جمهور ایران با تأکید بر اینکه ایران هیچ گاه عربستان را دشمن خود ندانسته و نمی داند، خبر داد که برجام فقط یکی از پرونده های روی میز ایران است.

به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، سه شنبه شب و در دومین سالروز انتخابش به این مقام با اشاره به فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی در دولتش، گفت: سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و سیاست خارجی مبتنی بر اهداف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. تمام سفرهای من در راستای همین اهداف است.

رئیسی افزود: ۱۵ کشور همسایه داریم؛ اگر کشوری بخواهد همکاری کند خواهیم پذیرفت. مگر اینکه کشوری مثل آمریکا که نخواهد ارتباط برقرار کند. بخش زیادی از قدرت ما ناشی از رویکردها و فعالیتهای اقتصادی ما است. معطل گذاشتن کشور برای جلب نگاه مثبت چند کشور سودی برای کشور ندارد.

رئیس جمهور ایران با اشاره به سفرش به آمریکای لاتین گفت: ونزوئلا کشوری است که محصولات موردنیاز ما را با قیمت مناسب تولید و تامین می‌کند. شرکت‌های ما نیز برای صدور خدمات فنی-مهندسی به کشورهای آمریکای لاتین آمادگی دارند که می‌توان از این ظرفیت بهره برد.

رئیسی با اشاره به برقراری روابط با عربستان، گفت: ارتباط با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو، سیاست ما است. در روز تحلیف در مجلس اعلام کردم که هرکشوری که بخواهد با همکاری کند، دست او را به گرمی می‌فشاریم و الان هم اعلام می‌کنم که بنای جمهوری اسلامی تعامل است.

وی ادامه داد: در سفر به چین، شی جی پینگ رئیس‌جمهور جمهوری خلق چین از تمایل عربستان برای برقراری ارتباط با ما خبر داد و گفتم که از این موضوع استقبال می‌کنیم. عربستانی‌ها سطح حضور خود اعلام کردند و من هم بر آن اساس دبیر شورای عالی امنیت ملی را فرستادم و گفتگوها انجام شد. مصر هم همینطور؛ سلطان عمان در دیدار اخیر با رهبر انقلاب از تمایل مصری‌ها برای از سرگیری رابطه با ایران خبر داد و ایشان گفتند مانعی ندارد و ما از این قضیه استقبال می‌کنیم. در دولت هم سیاستی که ایشان فرمودند را دنبال می‌کنیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: اختلافات زیادی با عربستان داشتیم اما هیچ وقت عربستان را دشمن خود ندانسته و نمی‌دانیم. ما باید دشمن را به درستی بشناسیم؛ دشمن ما رژیم صهیونیستی است.

رئیسی همچنین با اشاره به مذاکرات مربوط به پرونده هسته ای ایران، گفت: مذاکره‌کنندگان ما خواسته‌های خود را در مذاکرات اعلام کردند و اتحادیه اروپا هم خواسته‌های ایران را منطقی دانست که این با اغتشاشات همزمان شد و آنها ‌تلاش کردند موضوعات خود را از این طریق پیش ببرند اما امروز پیامهای دریافتی نشان می‌دهد که نادم هستند.

رئیس‌جمهور ایران یادآور شد: ما میز مذاکرات را ترک نکردیم و مشکلی نداریم؛ اما مثل دولت قبل فقط پرونده برجام را دنبال نمی‌کنیم. برجام در دستور کار ما هست و همچنین لغو تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم. اما مهم‌تر از آن این است که کشور آنچنان قوی شود که تحریم‌ها بی‌اثر شده و با هیچ تکانه‌ای تکان نخورد.

وی افزود: پرونده‌ مورد بحثمان مانند دولت قبل فقط برجام نیست. بلکه برجام یکی از پرونده‌هایی است که روی میز ما است. اگر آن‌ها بخواهند رفتار عادلانه عزتمندانه با جمهوری اسلامی داشته باشند، این مذاکرات ادامه می یابد و به نتایج نیز خواهد رسید. در مسائل هسته‌ای باید نگاه عادلانه داشته باشند چون ما نقض پیمان نکردیم. فعالیت ما ۱۵ بار از سوی آژانس که ایران رفتارش صلح آمیز است و انحراف ندارد، تایید شده است حال آن‌ها نقض پیمان کردند و به تعهداتشان عمل نکردند.

رئیسی اضافه کرد: ما هم موضوع رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و هم خنثی کردن تحریم‌ها را و به نظر من مهم‌تر از این است که شرایط کشور را باید به سمتی پیش ببریم که هیچ تحریمی بر کشور ما تاثیر گذار نباشد.

رئیس‌جمهور ایران تصریح کرد: ما دیپلماسی عزتمندانه را دنبال می‌کنیم و التماس نمی‌کنیم، اما زندگی مردم را مربوط به مذاکره و این طور مسائل نمی‌کنیم.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا