خبر اولسیاسی

بیانیه پایانی نشست آستانه پیرامون سوریه

بیانیه پایانی نشست آستانه ضمن تاکید بر پایبندی مستمر حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و امنیت منطقه ای سوریه، به مذاکرات سازنده معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه اشاره کرد.

میدل ایست نیوز: حاضران در نشست بیستم آستانه، بیانیه ای در پایان آن صادر کردند.

به گزارش روسیا الیوم، در این بیانیه بر نقش پیشگام آستانه در تقویت حل پایدار بحران سوریه تاکید شده است.

بیانیه مذکور ضمن تاکید بر پایبندی مستمر حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و امنیت منطقه ای سوریه، به مذاکرات سازنده معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه اشاره کرد.

نمایندگان هیئت های 4 کشور عزم خود برای تداوم همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم و مخالفت با طرح های جدایی طلبانه را اعلام کردند.

حاضران در نشست آستانه ضمن بررسی وضعیت منطقه کاهش تنش، بر سر تلاش بیشتر برای عادی سازی پایدار وضعیت توافق کردند.

مشارکت کنندگان در نشست آستانه مجددا مخالفت خود با تسلط غیر قانونی بر نفت سوریه و درآمدهای آن که باید به سوریه بازگردد را اعلام کردند.

حملات نظامی پی در پی اسرائیل به سوریه در این نشست محکوم و بیان شد که به احترام به مصوبات بین المللی در مخالفت با اشغال جولان همواره نیاز است.

بیانیه نشست آستانه آورده است که درگیری در سوریه راه حل نظامی ندارد و حاضران مجددا بر پایبندی خود به عملیات سیاسی در سوریه تاکید کردند.

حاضران ضمن تاکید بر نقش مهم کمیته قانون اساسی سوریه، خواستار برگزاری نهمین دوره آن شدند و نسبت به این کمیته ابراز اطمینان کردند.

آنها نگرانی شدید خود از وضعیت بشردوستانه در سوریه را بیان و بر اهمیت تداوم کمک به سوریه تاکید کردند و خواستار افزایش کمک ها از سوی جامعه بین المللی و سازمان ملل به سراسر سوریه شدند.

نیاز به تسهیل بازگشت امن، کریمانه و داوطلبانه پناهندگان و آوارگان به سوریه از دیگر محورهای این بیانیه بود.

حاضران مجددا بر تداوم آزادسازی بازداشت شدگان و ربوده شدگان تاکید و از مشارکت هیئت اردن، عراق و لبنان به عنوان ناظر و همچنین نمایندگان سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ استقبال کردند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا