خبر اولسیاسی

اکسیوس: غنی سازی اورانیوم، شرط عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل

یکی از مهم ترین خواسته های عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل درباره برای اجازه توسعه برنامه هسته ای غیرنظامی، شامل غنی سازی اورانیوم است.

میدل ایست نیوز: اقدامات امریکا برای ترسیم توافق عادی سازی روابط میان عربستان اسرائیل ادامه دارد.

به گزارش «الخلیج الجدید» آکسیوس در این زمینه اعلام کرد که آموس هوكشتاین، مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا در امور انرژی و زیرساخت ها، در حال حاضر در عربستان است تا تلاش های واشنگتن را برای انجام این توافق پیش ببرد.

اکسیوس افزود که هدف از سفر هوکشتاین، بررسی یکی از مهم ترین خواسته های عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل و درباره برای اجازه توسعه برنامه هسته ای غیرنظامی، شامل غنی سازی اورانیوم است که واشنگتن و تل آویو پیش تر این موضوع را رد کرده اند.

اکسیوس توضیح داد که موضوع برنامه هسته ای، نقطه حساسی در مذاکرات عربستان و امریکا برای انجام توافق عادی سازی روابط با اسرائیل است.

این پایگاه خبری اعلام کرد که هرگونه توافق امریکا و عربستان برای توسعه روابط، یک جزء اقتصادی عمده خواهد داشت.

گفتنی است سفر هوکشتاین، چند روز پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا به عربستان، انجام شده است.

اکسیوس گفت که ایالات متحده می خواهد مطمئن شود که چنین توافقی در رقابت با چین، ریاض را به واشنگتن نزدیکتر خواهد کرد.

اکسیوس پیش از این گفته بود که دولت بایدن می خواهد توافق عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل را طی 6 ماه آینده و پیش از آنکه مشغول کارزار انتخاباتی برای نامزدی مجدد ریاست جمهوری در سال 2024 شود، حل و فصل کند.

چند روز پیش نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات امریکایی احتمالا پیش از پایان سال جاری میلادی به توافقی میان عربستان و اسرائیل دست می یابند.

این مقامات، گفت و گوی اخیر میان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به عنوان یک چرخش در تلاش های کاخ سفید برای نزدیک کردن اسرائیل و عربستان توصیف کردند.

گفتنی است عربستان، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و به معاهده ابراهیم نیز که بر اساس آن روابط اسرائیل با امارات و بحرین در تابستان 2020 و با میانجیگری امریکا عادی شد، نپیوسته است.

در همین زمینه، وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک، در 25 ژوئن، سفری به فلسطین، اسرائیل و اردن انجام خواهد شد که تمرکز آن بر ادغام اسرائیل در منطقه خواهد بود.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا