اقتصادیخبر اولسیاسی

انصراف عراق از ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای

مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد که این کشور ایده ساخت راکتورهای هسته ای برای تولید برق را کنار گذاشته است.

میدل ایست نیوز: مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد که این کشور ایده ساخت راکتورهای هسته ای برای تولید برق را کنار گذاشته است.

به گزارش «الفرات نیوز» کمال حسین لطیف، مشاور عمرانی و خدماتی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در خصوص امکان بهره مندی عراق از ساخت راکتورهای هسته ای صلح آمیز در مرحله پیش رو گفت: تاکنون اراده ملی برای چنین موضوعی به دلیل وجود نفت، انرژی های تجدیدپذیر و گاز همراه نفت وجود ندارد، و برخی نیز آن را مخاطره آمیز می دانند.

وی توضیح داد: ممکن است برخی کشورها با ساخت این راکتورها در عراق موافقت کنند، اما این کشور تاکنون به دنبال آن نبوده است.

مشاور نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: اگر عراق تا سال 2030 برنامه ای را برای سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی، بادی و گاز وابسته آماده کند تا بتواند تقاضای فزاینده برای استفاده از انرژی الکتریکی را پوشش دهد، نیازی به ساخت رآکتورهای هسته ای نخواهد داشت.

لطیف همچنین اعلام کرد که نخست وزیر عراق با دو قرارداد ارائه شده توسط وزارت برق این کشور برای ایجاد دو نیروگاه خورشیدی در استان های المثنی و بصره با مجموع ظرفیت هزار و 500 مگاوات موافقت کرده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت هر یک از دو نیروگاه در هر استان 750 مگاوات است، تصریح کرد: این پروژه که بزرگترین پروژه خاورمیانه است، تا 5 سال آینده راه اندازی می شود.

لطیف ساخت این دو نیروگاه را گامی عالی برای تبدیل انرژی در عراق به انرژی تجدیدپذیر دانست و افزود: این دو نیروگاه، حجم زیادی از نیازهای المثنی و بصره را پوشش می دهند.

در ماه نوامبر سال گذشته، «کمال حسین لطیف»، گفته بود که کمیته‌ای برای بررسی امکان امضای قراردادهای جدید ساخت نیروگاه‌های اتمی در کشور تشکیل شده و کشورهایی که عراق در این باره با آنها مذاکره کرده از موضوع استقبال کرده‌اند.

او گفت که این کمیته گزارش کاملی درباره نیاز کشور به نیروگاه‌ها را به نخست وزیر تحویل داده است و افزود که برخی کشورها بر آمادگی خود برای کمک به عراق در این باره تأکید کرده‌اند.

وی افزود که این کمیته 7 ماه پیش مأموریت خود را به پایان رسانده و ادامه کار مشروط به تشکیل دولت جدید است.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا