اقتصادیخبر اولسیاسی

دیدارهای متقابل هیئت‌های عراقی و ترکیه‌ای در خصوص پرونده آب/ اهرم فشار جدید عراق

وزیر منابع آبی عراق از دیدارهای قریب الوقوع میان عراق و ترکیه برای بررسی پرونده آب و نیز از اهرمی جدید برای فشار بر ترکیه خبر داد.

میدل ایست نیوز: عون ذیاب، وزیر منابع آبی عراق، از دیدارهای قریب الوقوع میان عراق و ترکیه برای بررسی پرونده آب و نیز از اهرمی جدید برای فشار بر ترکیه خبر داد.

به گزارش «الفرات نیوز» ذیاب پنجشنبه شب در مصاحبه ای گفت: ترکیه در بخش عمده ای از سهم آبه عراق و به ویژه در رود فرات به میزان 90 درصد موثر است و ایران نیز در برخی از شاخه های رودها نقش دارد.

وی افزود: قوانینی وجود دارد که در توافق نامه ها وضع شده، از جمله توافقنامه های چارچوبی سازمان ملل متحد در سال 1997 و سال 1992 برای ساماندهی آب میان کشورهای ساحلی.

ذیاب ادامه  داد: ترکیه برای عدم پایبندی به این قوانین، این دو توافق نامه را امضا نکرده اما عراق اولین کشور منطقه بود که توافق نامه سال 1992 را امضا کرد و تعهداتی برای حفظ منابع آب و عدم آلودگی آب دارد؛ عراق به این دو توافقنامه که حاوی متون منطبق با نیازهای کشورهای مبدا آب است، پایبند است.

وزیر منابع آبی عراق همچنین گفت: ما مناطقی داریم که دچار کم آبی و به تبع آن مهاجرت شده و قرار است ترکیه متعهد شود که به عراق آسیبی نرساند و از آنها خواستیم که در این آسیب ها شریک شوند.

ذیاب تاکید کرد که مطالعات و تحقیقات دقیق، ثابت کرده که عراق نیازی به سدهای مخزنی بزرگ ندارد و در حال حاضر با توجه به تغییرات اقلیمی و تحولاتی که در داخل ترکیه رخ داده، در حال به روز رسانی مطالعات هستیم.

وی افزود: تفاهم نامه ای با طرف ترکیه ای داریم که در سال 2021 به تصویب رسید اما تا این لحظه اجرایی نشده و به همین دلیل هیئت بزرگی از ترکیه در ماه مه گذشته به عراق آمدند.

وزیر منابع آبی عراق خاطرنشان کرد که دوشنبه هفته آینده یک هیئت فنی عراقی به ترکیه سفر خواهد کرد و ترکیه نیز در ژوئیه پیش رو هیئتی را برای اجرای مفاد توافقنامه به عراق می فرستد.

ذیاب ادامه داد: عراق اکنون برگ برنده جدید و مهمی دارد که بر طرف ترکیه ای بسیار تاثیرگذار است و آن جاده توسعه است.

وی اظهار داشت: به نفع ترکیه است که با این عراق همکاری کند و باید بداند که ثبات شرایط در عراق، بر کل منطقه تاثیر می گذارد.

وزیر منابع آبی عراق همچنین بر زبان گفت و گو و دیپلماسی با طرف ترکیه ای برای حل مشکل آب در عراق تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش میزان رهاسازی آب از سوی ترکیه، ثبات عراق را تهدید می کند، ترکیه به تعهدات خود در خصوص سهم رودخانه فرات عمل نکرده و نخست وزیر و وزیر دفاع عراق، نماینده ویژه ای را برای تأمین سهم آبه به این کشور اعزام کردند.

وی همچنین تصریح کرد: نفوذ ایران بر شهرهای مجاور مرزها است و نه بر سیستم های اصلی آب عراق و این کشور تنها 12 درصد از واردات آب به عراق را در دست دارد.

ذیاب  افزود: ایجاد تنش در پرونده آب های مشترک با ایران باعث قطع ارتباط دو ساله وزارتخانه های آبی دو کشور شد؛ وزیر نیروی ایران به مدت دو ساعت و نیم در یک جلسه صریح و شفاف با من گفت وگو کرد و درباره راه اندازی پروژه های مشترک در پرونده آب با ایران تصمیم گرفتیم.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا