اقتصادیخبر اول

جزئیات درآمدها و هزینه‌ها در بودجه 2023 عراق

وزارت دادگستری عراق امروز (دوشنبه 26 ژوئن) متن قانون بودجه 3 ساله دولت مرکزی عراق برای سال های 2023-2025 را منتشر کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت دادگستری عراق امروز (دوشنبه 26 ژوئن) متن قانون بودجه 3 ساله (2023-2025) دولت مرکزی عراق را منتشر کرد.

بر اساس متن قانون بودجه 2023 عراق، مجموع درآمدهای عراق خزانه عراق 134 هزار میلیارد و 552 میلیارد و 919 میلیون و 063 دینار تعیین شده که بخش اعظم آن با فروش روزانه 3.5 میلیون بشکه نفت خام از جمله 400 هزار بشکه از اقلیم کردستان عراق تأمین می‌شود. قیمت هر بشکه نفت در این بودجه 70 دلار و قیمت دلار 1300 دینار تعیین شده است.

مجموع درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در این قانون 117.5 هزار میلیارد دینار و مجموعه درآمدها از راه مالیات 6.35 هزار میلیارد دینار پیش‌بینی شده است.

مجموع هزینه‌ها در این بودجه این 198 هزار میلیارد و 910 میلیارد و 343 هزار و 590 دینار تعیین شده که که 149 هزار میلیارد و 559 میلیارد و 959 میلیون و 909 دینار آن بودجه جاری و 49 هزار میلیارد و 350 میلیون و 383 هزار و 681 دینار آن هزینه‌های سرمایه‌گذاری است.

از این میان، 9.95 هزار میلیارد دینار از هزینه‌ها قرار است از طریق وام‌های خارجی و 18 هزار میلیارد دینار نیز از طریق وام‌های بانک تجارت عراق تأمین شود.

در این بودجه 64.35 هزار میلیارد دینار کسری بودجه در نظر گرفته شده است که قرار است از راه‌های گوناگون از جمله وام‌های داخلی و خارجی و منابع دیگری تأمین شود.

در این قانون همچنین جزئیات کامل وام‌هایی که عراق قرار است برای پروژه‌های گوناگون عمرانی از آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن (جایکا) و بانک جهانی دریافت کند به تفکیک وزارتخانه‌ها و نهادها آمده است.

از جمله هزینه‌های پیش‌بینی شده در این قانون اختصاص 100 میلیارد دینار برای اجرای پروژه‌های مربوط به اعلام سامرا به عنوان پایتخت تمدن اسلامی عراق و نیز 200 میلیارد دینار برای بصره به عنوان پایتخت اقتصادی عراق و 75 میلیارد دینار به تالاب‌های عراق است.

همچنین در این قانون 147 میلیارد دینار برای نوسازی 10 بیمارستان بزرگ در سراسر عراق و 400 میلیارد دینار برای شیرین کردن آب بصره و 107 میلیارد دینار برای پروژه کارخانه پتروشیمی نبراس و 280 میلیارد دینار برای نوسازی و سرویس نیروگاه‌های برق درج شده است.

در قانون بودجه 2023 عراق همچنین به تأسیس «صندوق عراقی توسعه» با هدف بهبود فضای سرمایه‌گذاری در عراق با سرمایه یک هزار میلیارد دینار و تأسیس صندوق بازسازی استان‌های فقیر با سرمایه اولیه 500 میلیارد دینار و صندوق توسعه و تقویت نیروهای امنیت داخلی تصریح شده است.

از دیگر مواد این قانون اختصاص 3 هزار میلیارد و 743 میلیارد دینار به سازمان الحشد الشعبی است که بیشترین بودجه‌ای است که به نهادهای امنیتی عراق اختصاص یافته است.

بودجه وزارت دفاع عراق نیز در این قانون 9 هزار میلیارد و 763 میلیارد دینار و بودجه وزارت کشور 12 هزار میلیارد و 952 میلیارد دینار تعیین شده است.

بودجه اقلیم کردستان عراق نیز 16.5 هزار میلیارد دینار تعیین شده است.

در مورد اقلیم کردستان عراق، تأکید شده که پس از بازرسی همه حساب‌های دوجانبه، میان دولت مرکزی و دولت ایالتی بابت اموالی که باید پرداخت کنند تصفیه حساب صورت می‌گیرد.

در این قانون تصریح شده که اقلیم کردستان عراق با هماهنگی وزارت نفت عراق تولیدات نفت خود را به مخازن شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) (وابسته به وزارت نفت دولت مرکزی) در بندر جیهان ترکیه منتقل می‌کند و این محصولات از آنجا صادر می‌شود و اموال از آنها به خزانه دولت مرکزی واریز می‌شود. تصویب این قانون از بحث‌برانگیزترین مسائل در تصویب قانون بودجه عراق بود.

به موجب این قانون، وزارت دارایی عراق هزینه‌های تولید و انتقال نفت را به اقلیم کردستان عراق می‌پردازد.

همچنین اقلیم کردستان عراق ملزم شده که همه درآمدهای غیر نفتی خود را برای بازرسی و حسابرسی به دولت مرکزی بپردازد و دولت مرکزی نیز موظف شده که به صورت ماهانه اموال اقلیم کردستان عراق را پرداخت کند.

از سوی دیگر در این قانون تأکید شده که یک کمیته مشترک میان بغداد و اربیل برای ارزیابی فراگیر حساب و کتاب‌های سال‌های گذشته تشکیل شود.

در میان استان‌های تابع دولت مرکزی، بصره با 2.148 هزار میلیارد دینار بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده و بعد از آن استان‌های انبار و بابل و نینوا و بغداد جای دارند.

همچنین در این قانون 50 میلیارد دینار به دفتر نخست‌وزیر در چارچوب برنامه اعزام دانشجویان به خارج اختصاص یافته است.

 

متن کامل این قانون را اینجا ببینید.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا