خبر اولسیاسی

بلینکن توافق هسته ای جدید با ایران را تکذیب کرد

وزیر امور خارجه امریکا، بار دیگر تاکید کرد که مذاکرات غیرمستقیمی که اخیرا میان واشنگتن و تهران آغاز شده، با هدف امضای یک توافق جدید درباره برنامه هسته ای ایران نیست.

میدل ایست نیوز: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، روز چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که مذاکرات غیرمستقیمی که اخیرا میان واشنگتن و تهران آغاز شده، با هدف امضای یک توافق جدید درباره برنامه هسته ای ایران نیست.

به گزارش «النهار» بلینکن گفت که هرگونه توافقی روی میز نیست؛ اگرچه ما هنوز آماده بررسی مسیرهای دیپلماتیک هستیم.

وی طی سمیناری در اندیشکده شورای روابط خارجی در نیویورک افزود که واشنگتن، تهران را «از طریق اقداماتش» قضاوت خواهد کرد.

بلینکن از ایران خواست که با امریکا، دشمن قسم خورده خود در خاورمیانه، اقداماتی که ممکن است تنش‌ها را تشدید کند، انجام ندهد.

گفتنی است در سال 2015، تهران با 6 کشور، توافق نامه ای در رابطه با برنامه هسته ای خود تحت عنوان «برجام» امضا کرد که به این کشور فرصت داد در ازای لغو تحریم های اقتصادی، فعالیت های هسته ای خود را محدود کرده و صلح آمیز بودن آن را تضمین کند.

با این حال، ایالات متحده در سال 2018 و در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور، به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم های شدیدی را علیه تهران اعمال کرد.

این امر باعث شد تا ایرران به تدریج از تعهدات هسته ای خود عقب نشینی کند.

ماه ها پس از انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری امریکا در اوایل سال 2021، ایران و 5 کشور امضا کننده برجام، با مشارکت غیرمستقیم امریکا، مذاکراتی را برای احیای این توافق آغاز کردند؛ اما مذاکراتی که با هدایت اتحادیه اروپا انجام شد، در تابستان 2022 به بن بست رسید.

منابع دیپلماتیک اخیرا تأکید کردند که واشنگتن و تهران در ماه های گذشته مذاکرات غیرمستقیمی را به میزبانی عمان آغاز کرده اند.

گفتنی است عمان پیش از این نیز میزبان مذاکراتی محرمانه بین دو طرف بود که راه را برای امضای برجام هموار کرد.

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا