سیاسی

ترکیه از ارتقای سطح همکاری با اردن خبر داد

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که مرحله جدیدی از همکاری با اردن از هماهنگی سطح بالا در سطح وزرا آغاز شده است.

میدل ایست نیوز: هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که مرحله جدیدی از همکاری با اردن از هماهنگی سطح بالا در سطح وزرا آغاز شده است.

به گزارش روسیا الیوم، وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در آنکارا گفت که روابط ترکیه و اردن نه تنها برای روابط دوجانبه بلکه برای پرونده های منطقه ای دارای اهمیت مشترک مهم است.

فیدان همچنین بر ضرورت توقف فوری حملات علیه فلسطینیان و نیز حملات شهرک نشینان اسرائیلی تأکید کرد.

وی درباره روابط مصر و ترکیه نیز گفت که نمی شود این دو کشور که روابط تاریخی و جغرافیایی و فرهنگی و راهبردی و دینی دارند از هم دور بمانند.

وزیر خارجه اردن نیز گفت که مذاکرات بسیار مثبتی داشتیم، ما به افزایش سطح روابط به بالاترین سطح مصمم هستیم.

وی تاکید کرد که روابط اردن با ترکیه در پرونده های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همه پرونده ها بسیار مهم است و همکاری ما با ترکیه در پرونده های منطقه ای نیز بسیار مهم است و این مساله ای مهم برای دو کشور است.

الصفدی تاکید کرد که ما رویکردهای مشترکی با ترکیه همانند موضعمان در قضیه فلسطین داریم.

وی خواستار توقف حملات ارتش اسرائیل در جنین شد و گفت که می خواهیم تنش، خشونت و حملات متوقف شود.

وزیر خارجه اردن افزود که اسرائیل به دنبال قانونی کردن شهرک سازی غیر قانونی است و می خواهد به طور کامل بر مسجد الاقصی تسلط یابد اما قیمومیت اردن بر مسجد الاقصی بسیار مهم است و باید بر راه حل فراگیر و فوری براساس اصل ایجاد دو کشور تمرکز کرد.

الصفدی اشاره کرد که اسرائیل به سمت نقض توافقات بین المللی و از بین بردن راه حل ایجاد دو کشور حرکت می کند و اقدامات اسرائیل این حقیقت تاریخی که اشغالگری اسرائیل غیر قانونی است را از بین نخواهد برد.

وي از جامعه بین المللی خواستار اقدام فوری برای توقف تعرض اسرائیل به فلسطینیان شد.

وی در بخشی دیگر بر لزوم همکاری گسترده برای حمایت از تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه تاکید کرد و گفت که دو کشور بر سر لزوم حل بحران سوریه و افزایش حمایت از پناهندگان اتفاق نظر دارند.

الصفدی گفت که ما به عنوان دو کشور، میزبان بیشترین تعداد پناهندگان سوری هستیم و جامعه بین المللی باید از ما حمایت کند.

وی از اتفاق نظر با ترکیه بر سر مخالفت با هدف قرار دادن قرآن در سوئد خبر داد و گفت که ما به نمادهای دیگران احترام می گذاریم و می گوییم که دیگران نیز باید به نمادهای ما احترام بگذارند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا