اقتصادیسیاسی

موافقت السیسی با دریافت وام 1.9 میلیارد دلاری از ژاپن

رئیس جمهور مصر با دریافت وام از آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) برای تامین مالی اجرای فاز اول خط چهارم متروی قاهره موافقت کرد.

میدل ایست نیوز: عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با صدور فرمانی، با درخواست تبادل شده میان دولت های مصر و ژاپن در خصوص وام ارائه شده توسط آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) به مبلغ 41 میلیارد ین ژاپن (معادل حدود 287 میلیون دلار) برای تامین مالی اجرای فاز اول خط چهارم متروی قاهره موافقت کرد.

به گزارش «العربی الجدید» این مبلغ به عنوان مرحله دوم وام ژاپن به مصر است که توافقنامه آن در 26 دسامبر سال گذشته در قاهره امضا شد و در مجموع حدود 1.9 میلیارد دلار در 4 مرحله با مجموع سود کل 3٪ طی 30 سال، علاوه بر هزینه های اولیه برای مدیریت وام با نرخ 0.2٪ از ارزش کل آن به مصر پرداخت می شود.

طبق این توافقنامه، مدت زمان پرداخت کامل این وام تا 13 سال افزایش می یابد و مصر موظف است تا محصولات یا خدمات مورد نیاز برای اجرای پروژه متروی قاهره را طبق راهنمای خرید آژانس خریداری کند؛ مگر اینکه این راهنما قابل اجرا یا سازگار نباشد.

همچنین این توافق، فعالیت های آژانس ژاپنی مرتبط با پروژه متروی قاهره را از کلیه هزینه ها و مالیات های تحمیلی در مصر و مربوط به وام یا ناشی از آن و همچنین سود ناشی از آن معاف می کند.

گفتنی است بخش دوم این وام، اجرای 16 ایستگاه خط 4 متروی قاهره به طول 19 کیلومتر را که توسط مجموعه ای از شرکت های مصری و ژاپنی با هدف پیوند دادن مرکز شهر قاهره، اهرام جیزه و موزه بزرگ مصر انجام می شود، تامین مالی می کند.

از زمان بر سر کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» حجم بدهی‌های خارجی مصر روند صعودی داشته است: 46.5 میلیارد دلار در سال 2013، کاهش به 41.7 میلیارد دلار در سال 2014، افزایش به 84.7 میلیارد دلار در سال 2016، 100 میلیارد دلار در سال 2018، 115 میلیارد دلار در سال 2019، 137 میلیارد دلار در سال 2021.

در سال 2021 مصر در رتبه 158 کشورهای جهان (189 کشور) به لحاظ نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی و در رتبه 100 در سهم هر فرد از بدهی‌های دولت جای گرفت. اما این کشور از سال 2022 برنامه ای را برای کاهش بدهی های خارجی خود آغاز کرد که با توجه مشکلات ناشی از به بحران اوکراین اجرای آن عملی به نظر نمی رسد.

مصر امروز 33.5 میلیارد دلار ذخایر ارزی خارجی دارد که 14 میلیارد دلار آن سپرده های کشورهای شورای همکاری است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا