اقتصادیخبر اولسیاسی

عراق در پی خودکفایی در تولید گاز/ حجم ذخایر نفتی و گازی عراق چقدر است؟

وزیر نفت عراق گفت که کشورش قصد دارد طی 5 سال آینده به خودکفایی در حوزه گاز دست یابد و برای این هدف، دو دوره صدور مجوز برای اکتشاف میادین نفت و گاز را آغاز کرده است.

میدل ایست نیوز: حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق گفت که کشورش قصد دارد طی 5 سال آینده به خودکفایی در حوزه گاز دست یابد و برای این هدف، دو دوره صدور مجوز برای اکتشاف میادین نفت و گاز را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام) عبدالغنی گفت: اولین مورد شامل بیش از 10 میدان نفت و گاز در غرب عراق و دومین مورد نیز شامل 13 میدان و مرکز اکتشافی است و در مرزهای غربی عراق قرار دارد که عراق را قادر می سازد تا بیش از یک میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب گاز تولید کند.

وزیر نفت عراق در حاشیه فعالیت های هشتمین کنفرانس بین المللی اوپک در وین افزود: عراق دارای ذخایر بزرگ نفتی به میزان 144.5 میلیارد متر مکعب نفت و بیش از 133 تریلیون فوت مکعب گاز است.

وی به قراردادی با شرکت بریتیش پترولیوم برای توسعه میدان الرمیله اشاره کرد که یکی از میادین نفتی بزرگ عراق است و در حال حاضر روزانه یک میلیون و 380 هزار بشکه نفت و نیز مقادیر زیادی گاز همراه نفت تولید می کند.

وزیر نفت عراق گفت: برای توسعه میدان نفتی الزهیر که در حال حاضر 450 هزار بشکه در روز نفت تولید می کند، با شرکت ایتالیایی اِنی قرارداد داریم؛ همچنین قراردادهایی در غرب القرنه 1 با اکسون موبیل برای تولید 380 هزار بشکه نفت در روز و نیز قراردادی با لوک اویل در غرب القرنه برای توسعه میدانی با تولید 410 هزار بشکه در روز وجود دارد.

وزیر نفت عراق تاکید کرد: ظرفیت تولید نفت عراق در حال حاضر 5.4 میلیون بشکه در روز است و مجموع تولید فعلی تحت سهمیه اوپک نیز 4.43 میلیون بشکه در روز است.

وی گفت که برنامه های امیدوارکننده برای افزایش ظرفیت تولید نفت عراق به 6 میلیون بشکه در روز از طریق قراردادهای اعطای مجوز امضا شده با شرکت ها در مرحله بعدی وجود دارد.

وزیر نفت عراق در مورد سهم نفت و گاز در تولید ناخالص داخلی این کشور گفت: سهم نفت، بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد، زیرا 90 درصد درآمدهای کشور به ثروت نفت بستگی دارد.

عبدالغنی درخصوص تلاش ها برای کاهش انتشار کربن اظهار داشت: عراق گام های بلندی در سرمایه گذاری در گاز طبیعی به عنوان منبع انرژی پاک برداشته و سرمایه گذاری در جنوب عراق از طریق شرکت گاز بصره، که شرکتی مشترک بین شرکت گاز جنوب، شل و میتسوبیشی است، متمرکز شده است.

وی ادامه داد: این شرکت از بدو تأسیس تاکنون توانسته پروژه های امیدوارکننده ای را اجرا کند که مهمترین آن پروژه «NGL» بصره است که شامل سرمایه گذاری 400 میلیون فوت مکعبی گاز است.

وزیر نفت عراق افزود: فاز اول این پروژه ماه مه سال گذشته با ظرفیت 200 میلیون فوت مکعب گاز افتتاح شد و پیش بینی می شود فاز دوم این پروژه تا پایان سال جاری 2023 تکمیل شود که به رسیدن به 400 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی کمک می کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در 5 میدان نفتی مجنون، القرنه غربی 2، اللحیس، الطوبه و الصبه، سرمایه گذاری هایی انجام شده است که 600 میلیون فوت مکعب گاز تامین می کند و این امر به تأمین نیاز نیروگاه های برق کشور کمک می کند.

منبع
وام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا