خبر اولسیاسی

منابع امنیتی: تلاش ترکیه برای دور کردن دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق از ایران

منابع اطلاعاتی از تلاش گسترده ترکیه برای دور کردن حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان از نفوذ ایران خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع امنیتی خبر دادند که ترکیه تلاش گسترده ای انجام می دهد تا توازن بیشتری در روابطش با دو حزب سیاسی اقلیم کردستان یعنی حزب دموکرات کردستان در اربیل و اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه محقق کند و هدف آن توازن منافع خود میان آنها و دور کردنشان از نفوذ ایران است.

به گزارش الخلیج الجدید به نقل از سایت «انتلجنس آنلاین» فرانسه، این منابع گفتند که روابط بین دو حزب اصلی کردستان از زمان تصویب بودجه در ماه ژوئن، دچار تنش است و آنکارا نگران است که تنش های پی در پی، اتحادیه میهنی را به آغوش ایران بکشاند.

آنها توضیح دادند که نزدیکی جغرافیایی منطقه شرقی مرزهای اقلیم کردستان عراق با ایران، منجر می شود اتحادیه میهنی کردستان، دائما با ایران در تماس و ارتباط منظم باشد.

در همین راستا یک هیئت از ترکیه شامل مقامات بلندپایه اطلاعاتی در ماه ژوئن برای بررسی ازسرگیری پروازها میان آنکارا و سلیمانیه که در ماه آوریل متوقف شده بود، به سلیمانیه رفت.

ترکیه در ماه مه سال جاری، همه پروازها به فرودگاه بین المللی سلیمانیه را به دلیل تشدید فعالیت های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شهر سلیمانیه و نفوذ آن به فرودگاه سلیمانیه که موجب تهدید امنیت پرواز می شود، به حالت تعلیق درآورد.

شرط ازسرگیری پروازها، فاصله گرفتن اتحادیه میهنی کردستان از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بود که ترکیه آن را گروهی تروریستی می داند.

منابع مذکور اشاره کردند که ابراهیم کالین، رئیس جدید سرویس اطلاعاتی ترکیه دستور داده است روابط ترکیه با خانواده طالبانی اصلاح شود.

ترکیه هنوز به حزب دموکرات کردستان نزدیک است و تعیین هاکان فیدان، به عنوان وزیر خارجه که اصالتا کرد است و با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان ارتباط شخصی دارد نیز به تغییر توازن کمک کرد.

این منابع تاکید کردند که بارزانی نسبت به روابط خوب با دولت ترکیه اهتمام دارد و در 20 ژوئن به آنکارا رفت تا نخستین مقام خارجی باشد که برای تبریک به اردوغان برای انتخاب مجددش به عنوان رئیس جمهور به ترکیه می رود.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا