اجتماعیسیاسی

ایران: گذرنامه خاص برای سفر اربعین صادر می‌شود

وزیر کشور ایران از توافق با عراق درباره صدور گذرنامه خاص زیارت اربعین خبر داد.

میدل ایست نیوز: احمد وحیدی، وزیر کشور ایران از توافق با عراق درباره صدور گذرنامه خاص زیارت اربعین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا» وحیدی در حاشیه دیدار امروز خود با وزیر کشور عراق با اشاره به توافق دولت ایران و عراق برای استفاده از شش مرز برای زوار و یک مرز برای انتقال مواکب، اظهار کرد: امیدواریم با هماهنگی‌ها و تلاش‌هایی که دو دولت ایران و عراق انجام داده‌اند، تردد زوار اربعین به سهولت انجام شود. از دولت و ملت عراق برای همکاری ها و بسترسازی‌ها تشکر می‌کنم.

وی افزود: توافق شد که گذرنامه خاصی برای ایام اربعین در نظر گرفته شود.

پیش از این اظهارات ضد و نقیضی میان مقامات ایران و عراق درباره پذیرش گذرنامه اربعین مطرح شده بود.

در اواخر ماه گذشته میلادی، خالد المحنا، سخنگوی وزارت کشور عراق نیز گفت که توافقی درخصوص صدور گذرگاه های ویژه زیارت اربعین صورت نگرفته است.

وی افزود که توافقنامه های مشترک و همکاری مشترک با ایران علاوه بر کمیته ای درخصوص ساماندهی عبور و مرور زائران وجود دارد.

در واکنش به این اظهارات، مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین ایران با اشاره به موافقت اولیه وزارت کشور عراق برای صدور گذرنامه ویژه اربعین، گفت: مخالفت عراق با گذرنامه ویژه اربعین برای ما غیرقابل تصور بود و اکنون منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.

میراحمدی  گفت: در جلسه وزرای کشور ایران و عراق در تهران طرف عراقی مخالفتی با استفاده از این گذرنامه نداشت تا این‌که مصاحبه سخنگوی وزارت کشور عراق منتشر شد و من برای الفکیکی و وزیر کشور عراق پیام فرستادم تا مشخص شود که موضوع چیست چون برای ما اعلام این مخالفت غیرقابل تصور بود. در حال حاضر هم منتظر پاسخ عراق هستیم.

پس از آن، وزارت کشور عراق در بیانیه ای اعلام کرد که قانون فعلی عراق اجازه ورود آن دسته از اتباع خارجی را به عراق می دهد که دارای گذرنامه و اسناد رسمی سفر صادر شده توسط مقامات کشورهایی هستند که مسافران از آنجا آمده اند و درباره این اسناد و مدارک با مقامات عراقی توافق شده است.

در این بیانیه آمده است: عراق برای سهولت سفر زائران عتبات عالیات در ایام زیارت میلیونی از سوی ایران، به ویژه زیارت اربعین پذیرای زائرانی است که دارای این گذرنامه ها و مدارکی هستند که مراحل رسمی شناسایی آنها طی شده و در این باره بر اساس قوانین و دستورالعمل های رایج عمل می کند.

منبع
ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا