سیاسی

بیانیه پایانی ششمین دور گفت‌وگوی راهبردی روسیه و کشورهای شورای همکاری

در ششمین دور گفت‌وگوی راهبردی روسیه و کشورهای شورای همکاری، راه‌های حمایت و تقویت همکاری‌های مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میدل ایست نیوز: در ششمین دور گفت‌وگوی راهبردی روسیه و کشورهای شورای همکاری، راه‌های حمایت و تقویت همکاری‌های مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش «آناتولی» این موضوع در بیانیه ای از سوی وزارت امور خارجه عمان در پایان این دور (که صبح دوشنبه در سطح وزرای خارجه در مسکو، پایتخت روسیه آغاز شد) صادر شد.

وزرای خارجه شش کشور عضو شورای همکاری یعنی عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت و عمان به همراه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در این گفت و گو شرکت کردند.

وزارت خارجه عمان در این بیانیه اعلام کرد که این کشور ریاست نشست مشترک وزیران و ششمین دور گفت و گوی راهبردی میان وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را بر عهده داشت.

در این بیانیه آمده است: در این دیدار به بررسی روابط دوجانبه میان کشورهای شورای همکاری و فدراسیون روسیه و نیز راه های حمایت و تقویت همکاری های مشترک در حوزه های مختلف مورد توجه دو طرف به ویژه حوزه اقتصادی، سرمایه گذاری، تجاری و گردشگری پرداخته شد.

طبق این بیانیه، در این گفت و گو همچنین درباره برخی از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه مشترک، تاکید بر اهمیت پایبندی به قواعد حقوق بین الملل در حل و فصل منازعات، اتخاذ شیوه گفت و گو و راه های مسالمت آمیز و احترام به حاکمیت و استقلال دولت ها به منظور حفظ سیاست حسن همجواری و همزیستی مسالمت آمیز برای تحکیم امنیت، ثبات و صلح در سطوح منطقه ای و بین المللی تبادل نظر شد.

لاوروف در پایان این دور گفت و گو در یک کنفرانس مطبوعاتی بر اهمیت همکاری روسیه و کشورهای شورای همکاری تاکید کرد.

وی همچنین به وجود قابلیت هایی که به توسعه این همکاری کمک می کند اشاره کرد.

در این زمینه، لاوروف خرسندی کشورش از نزدیکی میان کشورهای عربی و ایران را ابراز کرد.

وی همچنین اشاره کرد که روسیه از راه حل سیاسی جامع در سوریه و شروع بازسازی ای کشور حمایت می کند.

گفتنی است دور اول گفت و گوهای راهبردی روسیه و کشورهای شورای همکاری در سال 2017 در ریاض، پایتخت عربستان برگزار شد.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا