خبر اولسیاسیمقالات

پیام‌های یک رژه نظامی ناگهانی در سلیمانیه عراق

نیروهای کوماندوی سازمان «مبارزه با تروریسم» وابسته به حزب اتحادیه میهنی کردستان روز یکشنبه بدون اعلام قبلی یک رژه نظامی برگزار کردند.

میدل ایست نیوز: نیروهای کوماندوی سازمان «مبارزه با تروریسم» وابسته به حزب اتحادیه میهنی کردستان، بدون اعلام قبلی یک رژه نظامی برگزار کردند.

به گزارش «العربی الجدید» این رژه نظامی در شرایطی برگزار شده که اختلافات میان اتحادیه میهنی کردستان به ریاست «بافل طالبانی» با حزب دموکرات به رهبری «مسعود بارزانی» بالا گرفته است.

در اطلاعیه رسمی نیروی موسوم به مبارزه با تروریسم وابسته به حزب اتحادیه میهنی کردستان تصاویر این رژه نظامی منتشر شده که در آن بافل طالبانی و در کنار وی شماری از فرماندهان پیشمرگه سلیمانیه که در دادگاه‌های اربیل حکم اعدام برایشان صادر شده دیده می‌شوند.

بافل طالبانی در سخنان خود در این رژه که روز شنبه برگزار شد گفت: «امروز با افتخار در رژه نیروهای مبارزه با تروریسم حاضر شدیم، این نیروها تنها در پی حمایت از کردستان هستند».

با وجود این اظهارات کوتاه و مختصر، ناظران معتقدند که این رژه ناگهانی دربردارنده پیام‌های سیاسی و امنیتی به مخالفان رئیس کنونی حزب اتحادیه میهنی به خصوص در درون اتحادیه میهنی و پس از شدت گرفتن اختلافات وی با لاهور شیخ جنکی است.

یک منبع آگاه سیاسی در سلیمانیه گفت که این رژه نظامی هیچ مناسبت سیاسی یا نظامی یا حتی فرهنگی کردی نداشت بلکه یک رژه ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی پیشین و صرفاً برای قدرت‌نمایی بود.

وی افزود که بافل طالبانی و چهره‌های نظامی نزدیک به وی با مسائل سیاسی و قضائی متعددی از جانب دولت ایالتی مواجه‌اند.

این رژه نظامی هیچ مناسبت سیاسی یا نظامی یا حتی فرهنگی کردی نداشت بلکه یک رژه ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی پیشین و صرفاً برای قدرت‌نمایی بود

به گفته این مقام آگاه، مقامات سلیمانیه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ترکیه به زودی پایگاه‌های مهمی در این شهر را بمباران خواهد کرد و احتمالا یکی از اهداف این رژه رساندن پیام به ترکیه باشد.

از میان چهره‌های حاضر در این رژه «وهاب حلبچه‌ای» دیده می‌شد که فرمانده دستگاه مبارزه با تروریسم سلیمانیه است که در پرونده ترور «هوکار الجاف» افسر و کارشناس امنیتی کرد، در دادگاه اربیل به اعدام محکوم شده است. حضور وی در شبکه‌های اجتماعی بحث‌های بسیاری برانگیخته است.

یاسر الجبوری، فعال توئیتری، در توئیتر خود نوشت: «وهاب حلبچه‌ای محکوم به اعدام در خودروی نظامی در کنار بافل طالبانی در رژه کوماندو‌های سلیمانیه».

«محمود یاسین»، روزنامه‌نگار کرد، نیز در توئیتی خطاب به «محمد شیاع السودانی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت که آیا رژه کوماندوهای در مرکز سلیمانیه خلاف «برنامه دولت» نیست و آیا این رژه با سلاح‌ها و تجهیزات حکومت عراق برگزار شده است؟

این رژه یک روز پیش از جلسه سران حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات در اربیل برای بررسی موضوع اجرای انتخابات پارلمانی اقلیم برگزار شد.

طالبانی پس از این جلسه، که روز یکشنبه برگزار شد، گفت که اظهارات و مواضع غیر مسئولانه مانع از تلاش برای رسیدن به توافق نمی‌شود و اتحادیه میهنی در برابر حوادث دست‌بسته نخواهد ماند.

وی افزود که مطمئن باشید اتحادیه میهنی از امروز به بعد ساکت نخواهد ماند و هر اتفاقی رخ دهد، مقابله به مثل خواهد کرد زیرا اتحادیه میهنی تاریخ، خون شهدا، فداکاری و قدرت است.

سلیمانیه در دو سال گذشته شاهد درگیری‌های مسلح میان جناح بافل طالبانی و جناح دیگر در اتحادیه میهنی به رهبر لاهور شیخ جنکی بوده است.

این اختلافات ابعاد امنیتی و اطلاعاتی مهمی داشته که همچنان در پرده‌ای از ابهام مانده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا