اقتصادیخبر اولسیاسی

السودانی خواستار پیگیری واردات گاز از ترکمنستان و قطر شد

نخست‌وزیر عراق در جلسه‌ای برای بررسی بحران تأمین برق به علت کاهش گاز وارداتی، خواستار تلاش برای یافتن جایگزین‌های مناسب و واردات گاز از قطر و ترکمنستان شد.

میدل ایست نیوز: نخست‌وزیر عراق در جلسه‌ای برای بررسی بحران تأمین برق به علت کاهش گاز وارداتی، خواستار تلاش برای یافتن جایگزین‌های مناسب و واردات گاز از قطر و ترکمنستان شد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، وی در ادامه جلسات برای پیگیری وضعیت برق کشور و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای بحران ناگهانی در تأمین شبکه ملی برق، دوشنبه شب ریاست جلسه‌ای با حضور مدیران ارشد وزارتخانه‌های برق و نفت را بر عهده گرفت.

بر اساس این بیانیه، در این نشست اقدامات انجام‌شده برای ایجاد راه‌حل‌های فوری برای حل بحران قطع گاز وارداتی از ایران بررسی شد.

این بیانیه افزوده که نخست‌وزیر عراق در این جسه تأکید کرد که دولت وی به محض آغاز به کار بحران واقعی در بخش برق را شناسایی و برای حل آن در سه سطح کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت اقدام کرد.

در این بیانیه آمده که السودانی افزود که اقداماتی که دولت انجام داد باعث شد که تولید برق کشور برای اولین بار به 26 هزار مگاوات برسد که در تاریخ عراق بی سابقه بوده اما تحقق ثبات در تأمین این برق مشروط به ثبات در صادرات گاز ایران بود.

نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که تحریم‌های امریکا و پایبند نبودن به سازوکار پرداخت بدهی‌های گازی به ایران که در سال 2018 درباره آن توافق شده باعث کاهش صادرات گاز ایران به بیش از نصف شده که به تولید برق کشور آسیب زده است.

السودانی افزود که دولت به تلاش‌های خود در این باره از جمله اجرای توافقات با شرکت توتال و دیگر قراردادها که جایگزین‌های لازم برای گاز وارداتی را تأمین می‌کند ادامه می‌دهد.

وی خواستار اقدام جدی برای تحقق جایگزین‌ها و یافتن راه‌حل‌های فوری و تأمین ژنراتورهای محلی با سوخت رایگان وپیشبرد تلاش‌های آغازشده برای واردات گاز از ترکمنستان و قطر شد.

نخست‌وزیر عراق همچنین دستور تسریع در تهیه طرح قرادادهای مرحله پنجم انرژی و همکاری با شرکت‌های جهانی برای توسعه تأسیسات انرژی و نیز تسریع در اجرای پروژه‌های انرژی خورشیدی شد.

پیش از این، سخنگوی وزارت برق عراق تاکید کرد که ایران هشداری بابت کاهش گاز نداده، عراق را با کاهش گاز غافلگیر کرده است.

وی درباره علت این کاهش گاز از سوی ایران توضیح داد که ایران در پاسخ به عراق گفته است که اموالی در عراق داریم که باید پرداخت شود.

وزیر برق عراق نیز روز گذشته گفت که این وزارتخانه به صورت کامل بدهی ها به ایران را پرداخت کرده اما مسائل مرتبط با بانک تجارت به دلیل تحریم های امریکا مانع تحویل اموال می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا