اقتصادیخبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

تلاش‌های بحرین برای ورود به باشگاه صادرکنندگان گاز

بحران اقتصادی و کسری بودجه ای که سال هاست بحرین از آن رنج می برد، این کشور را بر آن داشته تا درآمدهای مالی خود را افزایش دهد.

میدل ایست نیوز: بحران اقتصادی و کسری بودجه ای که سال هاست بحرین از آن رنج می برد، این کشور را بر آن داشته تا درآمدهای مالی خود را افزایش دهد.

با افزایش قیمت گاز طبیعی و نیز انتظار افزایش تقاضا در سال های آینده، چشمان مَنامه اکنون به سمت کشورهای همسایه اش و تبدیل شدن به یک صادرکننده گاز، در چارچوب طرحی است که هدف آن، کاهش مصرف داخلی و بررسی راه های صادرات مازاد به بازارهای بین المللی تشنه انرژی است.

تولید تنها برای نیاز داخل

در حال حاضر، بحرین تنها یک میدان تولید گاز با ظرفیت روزانه 1.6 میلیارد فوت مکعب دارد که به طور کامل در داخل این کشور مصرف می شود.

محمد بن مبارک بن دینه، وزیر نفت و محیط زیست بحرین گفت که میدان گازی این کشور، نیازهای داخلی به گاز طبیعی را پاسخ می دهد.

بن دینه در 8 آوریل 2023 گفته بود که حجم گاز طبیعی تولید شده طی سال های 2022 و 2023 تا ماه فوریه به ترتیب حدود 1.6 و 1.5 میلیارد فوت مکعب در روز بوده است.

وی افزود: میانگین ​​حجم گاز طبیعی که در بازار داخلی به مشتریان فروخته می شود، طی سال‌های 2022 و 2023 تا ماه فوریه به ترتیب تقریباً 1.6 و 1.4 میلیارد فوت مکعب در روز بوده است.

گفتنی است منامه علاوه بر برنامه های خود برای کاهش مصرف گاز و صادرات مازاد آن، سرعت بهره برداری از منابع گازی در سواحل منطقه ای خود را افزایش داده است.

ذخیره جدید

نوامبر گذشته، خبرگزاری رسمی بحرین از کشف دو ذخیره جدید گاز طبیعی در لایه های الجوبه و الجوف خبر داد که در زیر ذخایر گاز الخف و العنیزه در بحرین قرار دارند.

ناصر بن حمد آل خلیفه، رئیس هیئت مدیره هلدینگ نفت و گاز بحرین گفت: این اکتشاف پس از انجام عملیات ارزیابی حفاری و آزمایش در مخزن «الجوبه» و تکمیل دو حلقه چاه در مخزن «الجوف» که نتایج آن از نظر کمیت و فرصت تولید، دلگرم کننده بود، صورت گرفت.

وی افزود: این اکتشافات اخیر و نتایج مثبت آن، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ما قرار داده که برای پیشبرد ارزیابی های مورد نیاز چاه ها، با هدف بهره مندی از تمامی پتانسیل های این منبع امیدبخش گاز طبیعی، مورد نیاز است.

برنامه های آینده نگرانه

این اکتشاف، بحرین را تشویق کرد تا برنامه های آینده نگرانه ای برای پیوستن به باشگاه صادرکنندگان گاز داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ نفت و گاز بحرین در این خصوص گفت که هدف این کشور، کاهش مصرف داخلی گاز طبیعی به عنوان بخشی از یک طرح، برای پاکسازی اقتصاد خود از انتشار کربن و کشف راه هایی برای صادرات سوخت به بازارهای بین المللی است.

ناصر بن حمد، رئیس هیئت مدیره شرکتی که بازوی سرمایه گذاری و توسعه در حوزه انرژی بحرین است، در 8 آوریل 2023 در مصاحبه با رویترز افزود: بحرین در نظر دارد مزرعه هایی خورشیدی برای تامین انرژی خانه ها و صنایع خود بسازد تا جایگزین گازی شود که اکنون استفاده می شود.

وی افزود: برنامه های آینده نگرانه ای برای افزودن انرژی خورشیدی به عنوان منبع انرژی به شبکه بحرین، به جای اتلاف گاز وجود دارد و برخی از مزرعه های خورشیدی در عربستان و امارات ایجاد خواهد شد.

علاوه بر این، بحرین پروژه هایی توسعه ای را برای افزایش سهم این بخش در اقتصاد خود اجرا کرده که مهمترین آن پروژه بندر گاز مایع (LNG) بحرین است.

بهره برداری از این بندر، از امنیت انرژی پشتیبانی می کند و بازتاب های عمده ای بر تمامی فعالیت های اقتصادی خواهد داشت و نیز جذابیت فضای کسب و کار را برای سرمایه گذاران خارجی بهبود می بخشد.

شرکت گاز مایع بحرین یک لنگرگاه برای دریافت گاز مایع در بندر «خلیفه بن سلمان» در شهر الحد بحرین توسعه داده و این واحد ذخیره سازی شناور را تحت یک امتیاز اجاره 20 ساله به دست آورده است.

گفتنی است 30 درصد از سهام این بندر متعلق به شرکت هلدینگ نفت و گاز بحرین و باقی سهام آن نیز متعلق به کنسرسیومی شامل نیکای ال جی، سامسونگ و شرکت سرمایه گذاری خلیج است.

ناصر بن حمد در مارس 2023 و در حاشیه مجمع انرژی Cyrawick در هیوستون امریکا اعلام کرد که کشورش در حال بررسی ایجاد تأسیساتی برای صادرات گاز طبیعی مایع به منظور پاسخگویی به نیاز بالای بین المللی است.

دولت بحرین همچنین با اجازه دادن به مالکیت کامل خارجی بر پروژه های نفت و گاز در سال 2019، گامی بی سابقه در منطقه برداشت که پروژه های اکتشافی را ارتقا می بخشد و به بهبود اعتماد به فضای تجاری این کشور کمک می کند.

عطش اروپا به گاز

تمام این تحولات در زمانی رخ می دهد که اروپا، پس از توقف عرضه گاز روسیه، به دنبال منابع جدید انرژی است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در 18 فوریه 2023 گفت که کشورهای اروپایی برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی به ویژه گاز طبیعی، تلاش کرده اند.

وی در اظهاراتی مطبوعاتی در آن زمان افزود: کشورهای اتحادیه اروپا منابع انرژی خود را متنوع کرده اند و ما از گاز روسیه فاصله گرفته ایم.

طی سال گذشته، کشورهای اروپایی قراردادهای زیادی برای واردات گاز طبیعی مایع با کشورهای شورای همکاری به ویژه امارات، قطر و عمان امضا کردند.

ژانویه گذشته، کمیسیون اروپا و شورای اروپا دو سند مهم را منتشر کردند؛ اولین مورد مربوط به طرح Repower اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه و دومین آن در مورد مشارکت استراتژیک با کشورهای شورای همکاری برای تقویت همکاری میان دو طرف است.

این دو سند تاکید می کند که اتحادیه اروپا به دنبال کنار گذاشتن کامل واردات انرژی روسیه است و اگر این سناریو اجرا شود، پیامدهای عمیقی بر نقشه جهانی انرژی خواهد داشت و می تواند فرصت ها و چالش هایی را برای کشورهای شورای همکاری ایجاد کند.

بازده اقتصادی بالا

فراس السالم، کارشناس بازار انرژی و نفت در خصوص این اقدام بحرین گفت: منامه به دلیل پتانسیل بالایی که دارد، در تلاش است تا به باشگاه صادرکنندگان گاز بپیوندد.

وی افزود: برنامه های بحرین و همسایگانش به طور کلی برای توسعه بخش گاز، به برآورده ساختن نیازهای فزاینده جهانی به منابع انرژی که انتشار کربن کمتری دارند، کمک می کند.

السالم ادامه داد: بازده اقتصادی بحرین در این حوزه برای اقتصاد ملی آن بسیار بالاست؛ زیرا این سرمایه گذاری ها، بخش خدمات داخلی بزرگی را ایجاد می کند.

به گفته السالم، این سرمایه گذاری ها در بخش گاز، همچنین صادرات بحرین را تقویت می کند و هزاران شغل پایدار برای جوانان ایجاد می کند.

وی معتقد است که این صنعت به ارزآوری نیز کمک کرده و کار بحرین را برای پرداخت بدهی دولتی اش، که بالاترین بدهی در کشورهای شورای همکاری است، آسان تر می کند.

این کارشناس تصریح کرد: اقتصاد بحرین ممکن است ظرف 4 سال پس از آغاز عملیات صادرات گاز و نفت شیل که چند سال پیش اعلام شد، شاهد جهش 20 درصدی باشد.

وی خاطرنشان کرد: دولت بحرین سرمایه گذاری در تسهیلات و زیرساخت های مورد نیاز برای همگام شدن با این فرصت ها در بخش های گاز و نفت را که ممکن است طی چند سال آینده به واقعیت تبدیل شود، آغاز کرده است.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا