سیاسی

بیانیه پپایانی اجلاس سران کشورهای همسایه سودان

در بیانیه پایانی اجلاس سران کشورهای همسایه سودان، از طرف های درگیر خواسته شد تا تشدید تنش ها را متوقف کنند و به آتش بس فوری و پایدار متعهد شوند.

میدل ایست نیوز: در بیانیه پایانی اجلاس سران کشورهای همسایه سودان، از طرف های درگیر خواسته شد تا تشدید تنش ها را متوقف کنند و به آتش بس فوری و پایدار متعهد شوند.

با ادامه درگیری ها در خارطوم، پایتخت سودان، میان ارتش و نیروهای واکنش سریع این کشور، قاهره روز پنجشنبه میزبان اجلاس سران کشورهای همسایه سودان، در چارچوب تلاش ها برای حل بحران سودان بود.

به گزارش «الجزیره» عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، بیانیه پایانی اجلاس سران کشورهای همسایه سودان را که روز پنجشنبه در قاهره، پایتخت مصر برگزار شد، ایراد کرد.

بر اساس این بیانیه، شرکت کنندگان در اجلاس سران کشورهای همسایه سودان، از ادامه عملیات نظامی و وخامت شدید اوضاع امنیتی در سودان ابراز نگرانی کرده و از طرف های متخاصم خواستار توقف تنش و متعهد شدن به آتش بس فوری و پایدار شدند.

آن ها بر احترام کامل به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سودان، عدم مداخله در امور داخلی آن و عدم مداخله طرف های خارجی در بحران این کشور تاکید کردند.

شرکت کنندگان همچنین بر اهمیت حفظ دولت سودان و جلوگیری از فروپاشی آن و گسترش عوامل هرج و مرج مانند تروریسم و ​​جنایات سازمان یافته که پیامدهای بسیار جدی بر امنیت و ثبات کشورهای همسایه خواهد داشت، تاکید کردند.

اعضای این اجلاس با تعامل همه جانبه با بحران کنونی و پیامدهای آن، به ویژه اینکه تداوم این بحران منجر به افزایش آوارگان خواهد شد، توافق کردند.

آن ها از وخامت اوضاع انسانی در سودان ابراز نگرانی کرده و حملات مکرر به غیرنظامیان و مراکز بهداشتی و خدماتی را محکوم کردند.

شرکت کنندگان با تسهیل ورود کمک های بشردوستانه ارائه شده به سودان از طریق خاک کشورهای همسایه با هماهنگی سازمان های ذیربط موافقت و بر راه حل سیاسی برای توقف درگیری های جاری و آغاز گفت و گوهای فراگیر میان طرف های سودانی تاکید کردند.

اعضای شرکت کننده در اجلاس سران کشورهای همسایه سودان همچنین با تشکیل سازوکار بحران سودان، در سطح وزرای خارجه کشورهای همسایه که اولین نشست آن در چاد خواهد بود، موافقت کردند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا