اقتصادیخبر اولسیاسی

دفاع مقامات عراقی از تهاتر نفت با گاز ایران/تحریم‌های امریکا نقض نمی‌شود

مقامات عراقی از قرارداد تهاتر نفت مقابل گاز میان عراق و ایران دفاع می کنند و می گویند که این قرارداد تحریم های امریکا را نقض نخواهد کرد.

میدل ایست نیوز: مقامات عراقی ضمن دفاع از قرارداد تهاتر نفت مقابل گاز میان عراق و ایران، گفتند که این قرارداد تحریم های امریکا را نقض نمی کند.

به گزارش الحرة، آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام سیاسی بلندپایه نزدیک به دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نوشت که به موجب این قرارداد روزانه 250 هزار بشکه نفت خام به ایران ارسال خواهد شد.

وی که نخواست نامش فاش شود افزود که این قرارداد تحریم های امریکا را نقض نخواهد کرد که این تحریم ها بر معاملات مالی اعمال می شود و نه قراردادهای تهاتر.

مسئول مذکور گفت که با وجود این، عراق به صورت رسمی امریکا را در جریان این توافق قرار نداده است.

در مقابل یک مسئول در وزارت خارجه امریکا گفت که این وزارتخانه هیچ گونه اظهار نظری درباره قرارداد تهاتر بین ایران و عراق انجام نمی دهد.

وی افزود که واشنگتن همواره با بغداد پرونده تحریم ها بر ایران را دنبال می کند.

گفتنی است عراق و ایران توافق تهاتر گاز با نفت خام و نفت سیاه برای حل بحران برق عراق را امضا کردند.

یسار المالکی، تحلیلگر معتقد است که ایران که از تنگنای مالی رنج می برد بر بغداد فشار می آورد تا از واشنگتن معافیت دریافت کند.

وی افزود که از آنجایی که عراق نمی تواند اموال را به علت تحریم ها بر بخش بانکی به ایران تحویل دهد، تهران به مشتری های داخلی خود اولویت می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا پیشتر تاکید کرده بود که امریکا همواره به دنبال آن است اطمینان حاصل کند که تحریم ها بر ایران به عراق آسیب نمی زند.

وی گفته بود که هرگونه ادعا مبنی بر اینکه تحریم های امریکا بر ایران موجب می شود ایران صادرات گاز به عراق را محدود کند، اشتباه است.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا ادعا کرده بود که محدود کردن صادرات گاز از سوی ایران با هدف فشار و باج خواهی از دولت و ملت عراق انجام می شود.

این مقام تأکید کرد که واشنگتن در حال حاضر درباره تهاتر نفت و گاز میان ایران و عراق نظری ندارد و اظهار نظر در این باره را به دولت عراق واگذار می کند.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا