اقتصادیخبر اولسیاسی

کاهش اراضی قابل کشت عراق از 20 میلیون به 3.5 میلیون هکتار

کمیسیون کشاورزی پارلمان عراق نسبت به خطرات قریب الوقوع در حوزه کشاورزی و محیط زیست عراق بر اثر کاهش شدید آب هشدار داد.

میدل ایست نیوز: کمیسیون کشاورزی پارلمان عراق نسبت به خطرات قریب الوقوع در حوزه کشاورزی و محیط زیست عراق بر اثر کاهش شدید آب هشدار داد.

به گزارش «رووداو» این کمیسون در کنفرانسی مطبوعاتی که روز شنبه (15 ژوئیه) در پارلمان عراق برگزار شد، اعلام کرد: پیامدهای آبی بر افزایش 70 درصدی بیابان زایی در زمین های عراق و کاهش زمین های قابل کشت از 20 میلیون هکتار به 3.5 میلیون هکتار اثر گذاشته است.

این کمیسیون افزود: این موضوع بر کیفیت آب و مقدار آن و نیز عدم رسیدن آب قابل شرب به مناطق مرکزی و جنوبی عراق و به ویژه به روستاها و مناطق حومه شهرها تاثیر گذاشته است.

کمیسیون کشاورزی پارلمان عراق اقدامات دولتی در این زمینه به ویژه در سطح کشورهای همسایه را همچنان کمتر از حد مطلوب دانست و افزود: ترکیه همچنان به عدم امضای توافق نامه الزام آور درخصوص تقسیم زیان رودخانه های دجله و فرات اصرار دارد.

این کمیسیون همچنین تأکید کرد که مسئله آب به یک چالش جدی در عراق تبدیل شده و عراق را به کشوری شبه صحرایی تبدیل کرده و این کشور بارها اعتراض خود را به سیاست های آبی دو همسایه اش یعنی ترکیه و ایران درباره سدسازی بر آب های مشترک اعلام کرده است.

این کمیسیون تاکید کرد که دولت عراق باید با کانال کشی و حفر رودخانه ها و نصب پمپ ها برای تامین آب فرات و نیز اقدام به اجرای طرح های وزارتی همراه افزایش تخصیصات بودجه، مسئولیت خود در این زمینه را بر عهده بگیرد.

کمیسیون کشاورزی پارلمان عراق تاکید کرد که دولت باید مذاکرات خود از طریق وزارت منابع آبی و وزارت خارجه را در روزهای پیش رو افزایش دهد، در غیر این صورت کشور با روزهای سختی مواجه خواهد شد.

این کمیسیون همچنین تأکید شده که با وجود آنکه رئیس جمهور عراق خود متخصص این پرونده است، هنوز اقدام قابل توجهی در این زمینه از جانب وی مشاهده نشده است.

منبع
روداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا