خبر اولسیاسی

برگزاری بیش از 6 نشست میان ایران و عراق درباره امنیت مرزهای مشترک

یک منبع عراقی مطلع خبر داد که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 6 نشست پیرامون پرونده کنترل مرزها میان ایران و عراق برگزار شده است.

میدل ایست نیوز: یک منبع عراقی مطلع خبر داد که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 6 نشست پیرامون پرونده کنترل مرزها میان ایران و عراق برگزار شده است.

به گزارش العربی الجدید، دولت های عراق و ایران اهتمام بسیاری به پرونده مرزهای مشترک می دهند تا عرصه را بر احزاب و گروه های کرد مخالف ایران که در شمال عراق مقر دارند، تنگ کنند و مانع از ورود آنها به عراق شوند.

طی سال های پس از 2003، مرزهای مشترک ایران و عراق شاهد نابسامانی خطرناکی بود که به ورود سلاح و مواد منفجره و بمب و گروه های مسلح به عراق علاوه بر قاچاق مواد مخدر و مواد ممنوعه کمک کرد.

در همین راستا، یک مسئول در دستگاه امنیت ملی عراق گفت که دو کشور در بیش از 6 نشست مشترک در سال جاری، پرونده مرزها را بررسی کردند.

وی افزود که دو طرف به تلاش برای طرحی یکپارچه در این خصوص ادامه می دهند و گفت که امکان کنترل مرز از سوی یک کشور بدون همکاری با کشور همجوار امکان پذیر نیست و این همکاری با ایران هم اکنون به خوبی در جریان است.

مسئول مذکور گفت که ایران آنقدر که از فعالیت گروه های مخالف خود در شمال عراق نگران است، از عملیات ورود غیر قانونی هراس ندارد.

وی افزود که طی مرحله آتی، امنیت مرزها به ویژه پس از استقرار تجهیزات گسترده و تقویت فناوری نظارت نوین، شاهد کنترل گسترده ای خواهد بود.

این در حالی است که پیش از این محمد باقری، رئیس ستاد کل ارتش ایران تهدید کرده بود در صورت عدم انجام تعهدات از سوی عراق، عملیات نظامی جدیدی در مناطق شمال عراق برای هدف قراردادن گروه های کرد مخالف ایران انجام خواهد داد.

روز گذشته نیز قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد دیدار و گفت وگو کردند.

در این دیدار امنیت مرزها و اقدامات اتخاذ شده از سوی دو کشور در رابطه با کنترل مرزها و تبادل اطلاعات بررسی شد.

دو طرف روابط دوجانبه و راه های تقویت آن در راستای خدمت به منافع دو ملت و کشور همسایه و تقویت امنیت و ثبات منطقه را نیز بررسی کردند.

سعد معن، مدیر رسانه و روابط وزارت کشور عراق نیز طی هفته جاری توضیح داد که به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح و با تلاش و پیگیری وزیر کشور، درخصوص بازاستقرار نیروهای مرزبانی در مرزها با ایران در استان سلیمانیه با اقلیم کردستان هماهنگی شد.

وی افزود که 50 برج سیمانی و 40 دوربین نصب شد و کار ساخت 47 پاسگاه مرزی در نقطه صفر مرزی بین دو کشور آغاز خواهد شد.

پیش از این هیئت دولت عراق، 10 میلیارد دینار به وزارت کشور برای احداث پاسگاه های مرزی در مرز ایران و عراق در اقلیم کردستان برای جلوگیری از ورود غیرقانونی و قاچاق اختصاص داده بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا