سیاسی

تاکید امیر عبداللهیان و لاوروف بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها

وزرای خارجه ایران و روسیه مجددا بر پایبندی خود به اصول اساسی حقوق بین الملل که در منشور سازمان ملل آمده است از جمله احترام به حاکمیت کشورها و تمامیت اراضی آنها تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران تلفنی گفت وگو کردند.

به گزارش روسیا الیوم، در این مکالمه دو طرف مسائل کنونی و فوری در دستور کار روسیه و ایران را بررسی کردند.

وزرای خارجه ایران و روسیه درباره شماری از مسائل منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک از جمله ششمین نشست وزارتی گفت وگوی استراتژیک که در 10 ژوئیه در مسکو برگزار شد، گفت وگو کردند.

لاوروف و امیر عبداللهیان مجددا بر پایبندی خود به اصول اساسی حقوق بین الملل که در منشور سازمان ملل آمده است از جمله احترام به حاکمیت کشورها و تمامیت اراضی آنها تاکید کردند.

وزرای خارجه ایران و روسیه بر اهتمام متقابل به هماهنگی مستحکم از جمله در چارچوب ارتباطات شخصی مستقیم در سطوح مختلف تاکید کردند.

بیانیه وزارت خارجه ایران

براساس بیانیه وزارت خارجه ایران، طرفین در این تماس، مناسبات دو کشور را رو به رشد خواندند و بر اراده روسای جمهور دو کشور بر توسعه هر چه بیشتر مناسبات تاکید کردند.

همچنین طرفین با اشاره بر تحولات قفقاز گفت‌وگوی اخیر وزیر امور خارجه ایران و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان را مورد توجه قرار دادند.

در این راستا چارچوب مذاکرات منطقه ای از جمله فرمت موسوم به ۳+۳ شامل ایران، روسیه ، ترکیه و جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان مورد تاکید قرار گرفت.

در این گفت‌وگو در خصوص برگزاری نشست دوم وزرای خارجه چهار کشور ایران، روسیه، ترکیه و سوریه رایزنی بعمل آمد.

امیرعبداللهیان با ابراز تعجب از مفاد بند مربوط به جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای شورای همکاری، بر تعلق تاریخی و ابدی این جزایر به ایران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران افزود: استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نبوده و نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در عین حال روابط ایران و روسیه را دارای پایه های محکم خواند و خاطرنشان کرد، نباید کاری صورت گیرد که به روابط عمیق دو کشور آسیب برساند.

وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در این تماس با اشاره به پایبندی روسیه به تمامی اصول منشور ملل متحد از جمله اصول مربوط به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها تاکید کرد: فدراسیون روسیه هیچ تردیدی در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به خود راه نمی دهد و کاملا به آن احترام گذاشته و خواهدگذاشت.

در این تماس طرفین بر لزوم احترام و حفظ و تقویت روابط دوستانه دو کشور تاکید کرده و در خصوص مراحل نهایی تدوین متن توافقنامه راهبردی ایران و روسیه نیز به تبادل نظر پرداختند.

گفتنی است به دنبال مطالب مندرج در بیانیه پایانی ششمین دور گفت‌وگوهای راهبردی وزرای خارجه روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، سفیر فدراسیون روسیه به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به مطالب مندرج در بیانیه مذکور به سفیر روسیه در کشورمان ابلاغ شد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا