اقتصادیسیاسی

اعتراض لبنان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره پناهندگان سوریه‌ای

وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در پیامی به نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر ماندن پناهندگان سوری در لبنان را محکوم کرد.

میدل ایست نیوز: عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در پیامی به جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر ماندن پناهندگان سوری در لبنان را محکوم کرد.

به گزارش «روسیا الیوم» بوحبیب در پیام خود بر لزوم انجام گفت و گوی سازنده و جامع میان لبنان و اتحادیه اروپا درباره تمامی پرونده ها به ویژه پرونده آوارگان سوری تأکید کرد و افزود که این پرونده نه فقط برای بافت اجتماعی و ثبات اقتصادی لبنان، بلکه برای ادامه بقای لبنان به عنوان یک نظام سیاسی تهدید به شمار می رود.

وی همچنین بر پایبندی لبنان به حقوق و وظایفش در تسهیل بازگشت امن و عزتمندانه آوارگان سوری به مناطق خود تاکید کرد و اظهار داشت که این موضوع باید همگام با اصول قوانین بین الملل و سازگار با قانون اساسی لبنان که می گوید لبنان کشور پناهندگان نیست، باشد.

وزیر خارجه لبنان در این پیام به لزوم اقدام جامعه جهانی برای رسیدگی به دلایل آوارگی مردم سوریه و تسریع در بهبودی این کشور از جمله بازسازی زیرساخت ها و خدمات اجتماعی اساسی در سوری به منظور بازگشت آوارگان اشاره کرد.

وی آمادگی لبنان برای انجام گفت و گو با اتحادیه اروپا با هدف تهیه نقشه راه بازگشت امن و عزتمندانه آوارگان سوری به کشورشان را ابراز کرد.

بوحبیب پیامش به بورل را با امیدواری نسبت به انجام گفت و گوی جامع و سازنده میان لبنان و اروپا در تمامی زمینه ها به ویژه موضوع حساس آوارگان پایان داد.

پیش از این نیز، عصام شرف الدین، وزیر آوارگان دولت پیشبرد امور لبنان گفت: تصمیم پارلمان اروپا در حمایت از ماندن آوارگان سوری در لبنان، دخالت آشکار در امور ملی ما است.

شرف الدین این تصمیم را خودسرانه و غیرقابل قبول دانست و گفت که این تصمیم برای فشار بر لبنان است که با یک هیئت رسمی به سوریه نرود تا شروع به تنظیم پروتکل و اجرای سازوکاری برای بازگشت امن آوارگان به مناطق شان کند.

وی افزود: من این تصمیم را دخالت آشکار در امور ملی لبنان می دانم و امروز خواستار تشکیل جلسه اضطراری دولت برای محکوم کردن این تصمیم ناعادلانه علیه لبنان شدم.

گفتنی است پارلمان اروپا هفته گذشته با اکثریت قاطع از ماندن پناهجویان سوری در لبنان حمایت کرد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا