اقتصادیخبر اولسیاسی

رویترز: موافقت امریکا با سازوکار جدید پرداخت بدهی‌های عراق به ایران

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام امریکایی خبر داد که این کشور به عراق اجازه پرداخت بدهی‌های خود بابت خرید سوخت از ایران «از طریق بانک‌های غیر عراقی» را داده است.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام امریکایی خبر داد که امریکا به عراق اجازه پرداخت بدهی‌های خود بابت خرید سوخت از ایران «از طریق بانک‌های غیر عراقی» را داده است.

بر اساس این گزارش که امروز (چهارشنبه 19 ژوئیه) منتشر شده، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا اسناد معافیت 120 روزه‌ای را امضا کرده که به عراق اجازه می‌دهد بدهی‌های خود به ایران بابت فروش گاز را از طریق کشوری سوم و بانک‌های غیر عراقی پرداخت کند.

این مقام امریکایی که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که این اموال هرچند از عراق خارج می‌شود اما در حساب طرف سوم هم مشمول نظارت‌ها و تحریم‌های امریکایی است تا فقط برای کالاهای بشردوستانه هزینه شود.

تهران اخیرا بغداد را برای گرفتن مجوزهای لازم از امریکا به منظور آزادکردن این اموال تحت فشار قرار داده و صادرات گاز طبیعی به عراق را متوقف کرده بود که این اقدام باعث کاهش شدید تولید برق عراق در اوج گرما شده بود.

معافیت‌های اخیر ظاهرا به درخواست دولت عراق و به منظور کاهش از فشار تهران انجام شده تا دیگر بغداد در این باره طرف ایران نباشد.

این مقام امریکایی افزود: «باید به عراقی‌ها کمک کنیم تا از این فشار دائمی ایران برای رسیدن به اموالش در امان بمانند».

این مقام تأکید کرد: «عراقی‌ها از ما این را خواستند و ما موافقت کردیم» و افزود که این اقدام باعث می‌شود که ملاحظات امریکا درباره اینکه این اموال صرفا خرج هزینه‌های انسان‌دوستانه شود تضمین شود ضمن اینکه «بهانه را از ایران برای تحت فشار قرار دادن عراق می‌گیرد».

با وجود این، روشن نیست که ایران تا چه حد در این باره با عراق همکاری کند، به خصوص که نفوذ تهران در عراق از هر کشور دیگری بیشتر است.

دفتر ایران در سازمان ملل به درخواست رویترز برای توضیح درباره این سازوکار پاسخ نداده است.

ایران از سال 2018 و پس از خروج امریکا از توافق هسته‌ای و اجرای سیاست فشار حداکثری مشمول تحریم‌های گسترده امریکا قرار گرفته است.

منبع
Reuters

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا