خبر اولسیاسی

حمایت مقامات و احزاب عراقی از اخراج سفیر سوئد در بغداد

برخی از مقامات و نهادهای عراق نسبت به اتفاقات اخیر از جمله اخراج سفیر سوئد از بغداد واکنش نشان دادند.

میدل ایست نیوز: برخی از مقامات و نهادهای عراق نسبت به اتفاقات اخیر از جمله اخراج سفیر سوئد از بغداد واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) محسن المندلاوی، معاون اول ریاست پارلمان عراق در بیانیه ای اظهار داشت: از تکرار عمدی دولت سوئد مبنی بر اجازه نقض حرمت قرآن کریم و همچنین اهانت به پرچم عراق ابراز تاسف می کنیم. عراق کشور پیامبران، اولیاء و همزیستی مذهبی در طول اعصار است.

المندلاوی از دولت عراق خواست تا روند قطع روابط دیپلماتیک با دولت سوئد را ادامه دهد.

وی از همه کشورهای اسلامی خواست تا در برابر این رفتار که سعی در تفرقه افکنی بین ادیان، تحریک احساسات مردم و ایجاد تفرقه و نفرت در بین بشریت دارد، متحد شوند.

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق نیز در بیانیه ای گفت: از تصمیم دولت مبنی بر خروج نمایندگی عراق از سوئد و درخواست از سفیر سوئد در بغداد برای ترک خاک عراق حمایت می کنیم.

المالکی از کشورهای اسلامی خواست تا از موضع عراق در قطع روابط با سوئد و اخراج سفرا الگو بگیرند.

حزب تقدم عراق نیز در حمایت از تصمیم دولت این کشور اظهار داشت: ما خشم و محکومیت قاطعانه خود را نسبت به مجوز مقامات سوئد برای توهین علنی و عمدی به قرآن کریم و پرچم عراق اعلام می کنیم.

این حزب همچنین اعلام داشت: حمایت خود از اقدامات دولتی برای درخواست خروج سفیر سوئد در بغداد از خاک عراق و خروج کاردار عراق از استکهلم را اعلام می کنیم. این کمترین اقدام ممکن در قبال کشورهایی است که به اسلام و اصول آن را توهین می کنند.

دیوان وقف اهل سنت عراق نیز ضمن اعلام جنگ خواندن این حادثه علیه مقدسات مسلمانان، خواستار تحریم کامل سوئد در همه عرصه های سیاسی و تجاری و اقتصادی و گردشگری شد و از همه کشورهای عربی و اسلامی خواست که در این باره موضعی مشابه بغداد بگیرند.

فالح الساری، رئیس فراکسیون ائتلاف قوی الدوله، نیز با انتشار بیانیه ای این اقدام را به شدت محکوم و تأکید کرد که چنین رفتارهایی مطلقا با اصول قانون اساسی سازگار نیست چون موجب تحریک عواطف میلیاردها مسلمان در کره زمین می شود و خلاف آیین های آسمانی و ارزش های انسانی است.

در این بیانیه از اقدامات دولت عراق در اخراج سفیر سوئد حمایت شده است.

ائتلاف السیاده نیز با انتشار بیانیه ای بر حمایت از همه اقدامات دولت محمد شیاع السودانی در واکنش به اهانت به مقدسات اسلامی تأکید کرد و از حکومت های اسلامی خواست که موضعی قاطع در دفاع از کتاب خدا بگیرند.

قیس الخزعلی، رئیس عصائب اهل الحق، هم بر حمایت از اقدامات دولت عراق تاکید کرد و خواستار موضع گیری قاطع و تحریم همه جانبه سوئد و اقدام قاطع جهان اسلام شد‌.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از اتحادیه عرب خواست در عراق یا خارج از آن نشستی برای یاری اسلام برگزار کند.

وی ضمن درخواست از ایران و عربستان برای موضعگیری درخصوص حادثه آتش زدن قرآن، از کشورهای جهانی خواست قانونی برای جرم انگاری آتش زدن قرآن و تروریستی دانستن آن وضع کنند.

محمود محمد، سخنگوی حزب دموکرات کردستان، حمله به سفارت سوئد در عراق و آتش زدن آن را محکوم کرد و آن را اقدام غیرقانونی و در مخالفت با قوانین بین المللی دانست.

وی گفت که آتش زدن قرآن کریم را نیز محکوم می کنیم و مخالف آتش زدن یا اهانت به کتب مقدس همه ادیان هستیم.

محمد حمایت حزب دموکرات کردستان از دولت عراق در اتخاذ اقدامات قانونی برای عدم تکرار حوادث این چنینی را اعلام کرد.

پارلمان عراق نیز حمایت خود را از اقدامات دولت عراق در قبال آنچه در مقابل سفارت عراق در سوئد رخ داد اعلام کرد.

 

این خبر به روز رسانی می شود

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا