سیاسی

ریاست جمهوری عراق سفیر امریکا در بغداد را احضار می‌کند

ریاست جمهوری عراق در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا درخصوص لغو حکم ریاستی درباره اسقف کلیسای کاتولیک کلدانی بیانیه ای صادر کرد.

میدل ایست نیوز: ریاست جمهوری عراق در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در انتقاد از عملکرد رئیس جمهور درخصوص لغو حکم ریاستی صادره در سال 2013 درباره لوئیس رافائل ساکو، اسقف کلیسای کاتولیک کلدانی، بیانیه ای صادر کرد.

دراین بیانیه آمده است: در پی اظهارات متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، درخصوص تصمیم اخیر مبنی بر لغو حکم ریاست جمهوری صادره در 2013 درباره لوئیس رافائل ساکو، دفتر ریاست جمهوری عراق از اتهامات وارده به دولت و ریاست جمهوری عراق در خصوص تصمیم اتخاذ شده متاسف است و ریاست جمهوری عراق، سفیر امریکا در بغداد را در این خصوص احضار خواهد کرد.

این بیانیه می افزاید: عراق از زمان تصویب قانون اساسی خود در سال 2005 برای ایجاد یک نظام حقوقی مؤثر که حقوق همه شهروندان کشور را تضمین کند، به طور خستگی ناپذیر در کنار امریکا کار کرده است. ریاست جمهوری نمی تواند اقداماتی را انجام دهد که مغایر با قانون اساسی عراق باشد، چراکه نقش اصلی رئیس جمهور حفاظت از قانون اساسی و چارچوب های قانونی آن است.

در این بیانیه آمده است: دفتر ریاست جمهوری تاکید دارد که لغو حکم ریاستی به جایگاه دینی یا قانونی لوئیس ساکو لطمه ای وارد نمی کند و وی از احترام و قدردانی ریاست جمهوری به عنوان اسقف کلیسای کلدانی در عراق و جهان برخوردار است.

طبق بیانیه ریاست جمهوری عراق، از لحاظ قانون اساسی، رئیس جمهور عراق نمی تواند رئیس فرقه ای را که با انتخاب پیروانش تعیین می شود، منصوب یا عزل کند و نیز نمی تواند هیچ گروهی را بر گروه دیگری ترجیح یا اولویت دهد.

این بیانیه می افزاید: باید برای همه روشن شود که حکم ریاستی صادره در سال 2013  هم از نظر قانون اساسی نادرست است، هم هیچ چیزی بر اختیارات دینی ساکو اضافه نمی کند. به همین دلیل، تاکید می کنیم که لغو این دستور به جایگاه دینی یا قانونی وی، صرف نظر از اقدام انجام شده، لطمه ای وارد نمی کند.

رشید در بیانیه خود آورده: بار دیگر تأکید می کنیم که لغو این دستور برای اصلاح عمل به قانون اساسی صورت گرفت، زیرا حکم مزبور فاقد مبنای قانونی بود.

پیش از این لوئیس ساکو، اسقف کلیسای کلدانی عراق و جهان، در نامه ای به رئیس جمهور و نخست وزیر عراق از ترک بغداد خبر داد.

این تصمیم لوئیس ساکو پس از آن گرفته شد که دادگاه عراق وی را به علت یک شکایت احضار کرد.

منبع
ریاست جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا