سیاسی

دعوت پادشاه مراکش از نتانیاهو برای سفر به رباط

محمد ششم، پادشاه مراکش تصمیم تل آویو در به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را موضعی «صحیح و از سر بینش درست» است.

میدل ایست نیوز: محمد ششم، پادشاه مراکش در نامه ای به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که تصمیم مهم تل آویو در به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی و نظر مثبت در افتتاح کنسولگری اسرائیل در شهر الداخله، موضعی «صحیح و از سر بینش درست» است.

به گزارش «الشرق الاوسط» پادشاه مراکش در نامه خود ضمن تشکر از نتاینیاهو بابت این تصمیم، آورده که این تصمیم با استقبال گسترده مردم مراکش مواجه شد.

وی گفته که موضوع صحرای مراکش، موضوعی ملی و در صدر اولویت های سیاست های خارجی این کشور است.

محمد ششم به نتانیاهو گفته که این تصمیم مهم شما صحیح است، زیرا از مبانی قانونی و حقوق تاریخی تثبیت شده مراکش در مناطق صحرایی آن حمایت می کند.

وی همچنین یادآور شد که از دسامبر 2020، روابط دوجانبه میان مراکش و اسرائیل در تمامی زمینه ها تقویت شده است.

پادشاه مراکش همچنین از نخست وزیر اسرائیل برای سفر به رباط، پایتخت این کشور در زمانی مناسب و تعیین شده توسط کانال های دیپلماتیک دعوت کرد.

در همین رابطه، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، گفت که واشنگتن پیش تر مراکشی بودن صحرای غربی را به رسمیت شناخته و افزود که این موضع تغییر نکرده است.

میلر روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی و در پاسخ به سوالی درباره موضع واشنگتن پس از به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی از سوی اسرائیل، گفت: با وجود تغییر دولت، موضع امریکا در این خصوص تغییر نکرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا در دسامبر 2020 و پس از توافق سه جانبه واشنگتن، رباط و تل آویو برای احیای روابط دیپلماتیک میان مراکش و اسرائیل، فرمانی مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی صادر کرد.

این اظهارات میلر پس از آن بود که دیوان پادشاهی مراکش شامگاه دوشنبه اعلام کرد که محمد ششم پیامی از نخست وزیر اسرائیل دریافت کرده که وی در آن تصمیم دولت اسرائیل برای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی اطلاع داده است.

نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که موضع کشورش در تمامی اقدامات و اسناد مربوطه دولت اسرائیل تجسم خواهد یافت.

نتانیاهو نیز در پیام خود به پادشاه مراکش اعلام کرد که اسرائیل در حال بررسی افتتاح کنسولگری خود در شهر الداخله است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا