سیاسی

واکنش ایران به تحریم های اتحادیه اروپا

وزارت امور خارجه ایران مرتبط ساختن جنگ اوکراین به همکاری‌های دوجانبه ایران با روسیه را اقدامی صرفا با اهداف سیاسی دانست.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه ایران مرتبط ساختن جنگ اوکراین به همکاری‌های دوجانبه ایران با روسیه را اقدامی صرفا با اهداف سیاسی دانست.

به گزارش «ایرنا» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور به بهانه فروش پهپاد به روسیه اظهار داشت: همانطور که بارها بطور رسمی اعلام شده است، ادعای صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه بمنظور بکارگیری آنها علیه اوکراین، اتهامی بی‌اساس است.

وی افزود: هرگونه تلاش برای مرتبط ساختن جنگ اوکراین به همکاری‌های دوجانبه ایران با روسیه، اقدامی صرفا با اهداف سیاسی است.

کنعانی با اشاره به مخالفت صریح و مکرر ایران با جنگ اوکراین، بر لزوم تسریع در خاتمه آن از مسیر دیپلماتیک تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه غرب با انگیزه‌های سیاسی و با توسل به طرح ادعاهای واهی و اثبات نشده، سعی در تداوم بکارگیری سیاست ناکارآمد و شکست خورده اعمال تحریم علیه ملت ایران دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای اقدام‌ متقابل و متناسب علیه اقدامات تحریمی اتحادیه اروپا و اعضای آن محفوظ می‌داند.

روز گذشته، شورای اتحادیه اروپا با تکرار اتهام حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین، صادرات قطعات به کار رفته در ساخت و تولید پهپاد از اتحادیه اروپا به ایران را ممنوع کرد.

تارنمای شورای اتحادیه اروپا افزود که در نظام جدید تحریم های بروکسل، محدودیت های مسافرتی و انسداد اموال نیز علیه افراد مسئول، حامی یا دخیل در برنامه پهپادی ایران پیش بینی شده است.

شورای مذکور همچنین حمید رضا شریفی تهرانی، علیرضا تنگسیری، محسن اسدی، محمد رضا محمدی و محمد صادق حیدری موسی را طبق تحریم های اتحادیه علیه حمایت پهپادی از مسکو و فریدون محمدی سقایی را به اتهام پشتیبانی از سامانه های پدافند هوایی سوریه تحریم کرد.

در بیانیه اتحادیه اروپا در این خصوص اعلام شده است که تحریم‌های جدید علیه ایران، بر صنایع ساخت و تولید پهپادهای نظامی تمرکز دارد.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا