اجتماعی

درختان مانگرو، سلاح عراق برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی

عراق به منظور کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی در منطقه و بهبود محیط زیست مناطق ساحلی خود، به کاشت درختان مانگرو که در آب و هوای گرم و زمین گل آلود و شور به خوبی رشد می‌کنند، روی آورده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، درختان مانگرو پس از کاشت در بخش هایی از سواحل استان بصره که مشرف به خلیج فارس است در کشور عراق شناخته شده اند.

این کار بر اساس استراتژی کاشت هزاران نهال در طول چندین سال به منظور کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی در منطقه و بهبود محیط زیست مناطق ساحلی که مدت‌ ها بایر بوده اند انجام شده است.

مانگرو که در شبه جزیره عربستان قرم و در کشورهای مصر و سودان شوری نامیده می شود عبارت از درختچه ای ساحلی است که در حدفاصل دریا و خشکی در مناطق حارّه (مدارگان) رشد می کند و ویژگی خاص این گیاه، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت است که اکثر گیاهان دیگر قادر به انجام آن نیستند.

با توجه به اهمیت مدل اکوسیستم، گیاه مانگرو به شکل گیری یک سیستم بیولوژیکی یکپارچه از نظر فراهم کردن زیستگاه مناسب برای پرندگان، ماهی ها، سخت پوستان و برخی از دوزیستان و حیوانات خشکی کمک می کند و همچنین خاک سواحل را حفظ می کند و از فرسایش آن جلوگیری می کند.

در هنگامی که «ایمن الرباعی»، شهروند عراقی، نهال های درختان مانگرو را در مناطق گل آلود جنوب عراق می کارد، دود سیاهی که پشت سر او در افق دیده می شود نشان دهنده آسیب محیط زیست است که این مرد سعی در اصلاح آن دارد.

الرباعی که یک مهندس کشاورزی است، در حال کار بر روی پروژه ای است که توسط سازمان های دولتی عراق و یک آژانس وابسته به سازمان ملل متحد برای کاشت 4 میلیون درخت مانگرو در منطقه گلی خورالزبیر آغاز شده است و این منطقه نزدیک به میدان های نفتی بزرگ است.

در هنگامی که الرباعی خم شده است تا نهالی را بکارد، کفش های او تا مچ پا در گل فرو رفته است و الرباعی امیدوار است که آنچه انجام می دهد به بخشی از جنگل درختان مانگرو تبدیل شود که از ساحل محافظت و گونه های در معرض خطر انقراض را حفظ و با تغییرات آب و هوایی مبارزه می کند.

الرباعی همچنین می گوید که گیاه مانگرو با تغییرات آب و هوایی مبارزه می کند که در حال حاضر مسئله ای همگانی است.

وی در ادامه به این نکته اشاره می کند که درختان مانگرو قادر به جذب و ذخیره گاز دی ‌اکسید کربن هستند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، انتشار گاز دی اکسید کربن در عراق در دهه گذشته بیش از دو برابر شده است و کشور عراق را به یکی از بدترین آلاینده ها در منطقه با در نظر گرفتن حجم اقتصاد این کشور تبدیل کرده است.

جنوب عراق در گذشته به تالاب های ارزشمند خود شهرت داشته که در چند دهه گذشته در فاجعه ای زیست محیطی خشک شده اند و منجر به از بین رفتن یک اکوسیستم پیچیده و نابود شدن بسیاری از موجوداتی شده است که در آن زندگی می کرده اند.

درختان مانگرو را می توان در مناطق گل آلود کاشت که در جنوب مکان سابق تالاب ها قرار دارند.

این درختان از ساکنین این منطقه در برابر طوفان و سیل محافظت می کنند و یک زیستگاه جدید برای گونه های در معرض نابودی، بدون استفاده از آب شیرین کمیاب برای آبیاری در عراق فراهم می کنند.

این طرح از پروژه های موفق برای احیای جنگل های مانگرو در کویت، کشور همسایه و امارات متحده عربی الهام گرفته شده است.

الرباعی در ادامه می گوید که گیاه مانگرو می تواند در برابر شرایط سختی که در آن قرار داریم مقاومت کند و ما می توانیم پوشش گیاهی را به روشی نوآورانه و بدون وابستگی به آب موجود و آب ویژه آبیاری احیا کنیم و این امر منجر به استفاده از گیاهانی شد که قادر به زندگی در سواحل هستند.

این درختان در آب و هوای گرم و زمین گل آلود و شور که بیشتر گیاهان قادر به زندگی در آن نیستند، رشد می کنند.

منبع
ایندیپندنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا