اجتماعیسیاسی

طرح عراق برای پاک‌سازی نجف اشرف و بصره از بقایای مواد غیر منفجره جنگی

وزارت محیط زیست عراق قصد بررسی گسترده مین ها و بقایای مواد غیر منفجره جنگی در صحرای نجف و تالاب های را بصره دارد.

میدل ایست نیوز: وزارت محیط زیست عراق قصد بررسی گسترده مین ها و بقایای مواد غیر منفجره جنگی در صحرای نجف و تالاب های را بصره دارد.

در سال های اخیر، مرگ و جراحت ده ها کودک و جوان در حوادث انفجار بقایای جنگی در برخی استان های عراق، وزارت محیط زیست این کشور را بر آن داشت تا طرح ملی گسترده ای برای رهایی از مین ها و مواد غیر منفجره جنگی به جا مانده از جنگ ها و بحران های امنیتی که عراق از آغاز دهه هشتاد میلادی قرن بیستم شاهد آن بود، تدوین کند.

صباح حسن الحسینی، مدیرکل اداره امور مین وزارت محیط زیست عراق روز شنبه اعلام کرد که این اداره با هماهنگی وزارت دفاع و دیگر نهادهای امنیتی و نیز حکومت محلی نجف، بررسی ها در صحرای نجف را که مین ها و بقایای مواد غیر منفجره جنگی مربوط به سال های 1991 و 2003 در آن به جا مانده، آغاز کرده و این اقدام در چارچوب طرح استراتژیک برای پاکسازی عراق از مین ها و توسعه بخش سرمایه گذاری و رشد است.

وی در مصاحبه با روزنامه الصباح گفت: بررسی مناطق مذکور با هدف شناسایی جامع زمین های ثبت شده در پایگاه داده های اداره مین به عنوان مناطق حاوی مین و بقایای مواد غیر منفجره جنگی انجام می شود و امکان گردآوری اطلاعات دقیق از مناطق برای انجام عملیات پاکسازی را می دهد.

الحسینی افزود: این بررسی بخش مهمی از گردآوری اطلاعات از مناطق خطرناک عراق است و بررسی مشابهی نیز در تالاب های بصره پس از خشک شدن و آشکار شدن بقایای مواد غیر منفجره جنگی و ادوات نظامی مربوط به جنگ عراق و ایران انجام می گیرد.

وی ادامه داد: کار بررسی همچنین شامل سد خاکی مرزی با ایران به منظور پاکسازی آن از بمب های خوشه ای انجام می شود.

گفتنی است اداره امور مین های وزارت محیط زیست عراق روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که خشک شدن تالاب های بصره، بقایای مواد غیر منفجره جنگی و ادوات نظامی ویران شده مربوط به جنگ عراق و ایران را نمایان کرده است.

وزارت محیط زیست عراق مبالغی را برای رهایی کشور از مین ها در 5 سال اختصاص داده بود.

کارشناسان مساحت آلوده به مین و بمب در مرزهای عراق و ایران را هزار و 200 کیلومتر تخمین می زنند و تأکید می کنند 90 منطقه در جنوب عراق آلوده به پرتوهای اورانیوم ضعیف شده که نیروهای ائتالف بین المللی در جنگ سال 2003 از آن استفاده کردند، است.

داعش نیز بقایای مواد غیر منفجره جنگی را در استان های تحت کنترل خود از نیمه سال 2014 به جا گذاشت.

عراق جزء کشورهای دارای بیشترین مین و بقایای مواد غیر منفجره جنگی در دنیا است که علت آن وقوع جنگ 8 ساله با ایران و اشغال این کشور توسط داعش است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا