اقتصادیسیاسی

مذاکرات سوریه و عربستان برای افزایش همکاری‌ها در عرصه کشاورزی

وزیر کشاورزی سوریه عربستان را به پیوستن به توافق چهارجانبه امضا شده توسط سوریه، اردن، عراق و لبنان برای تقویت همکاری تجاری، تامین امنیت غذایی دعوت کرد.

میدل ایست نیوز: وزیر کشاورزی سوریه عربستان را به پیوستن به توافق چهارجانبه امضا شده توسط سوریه، اردن، عراق و لبنان برای تقویت همکاری تجاری، تامین امنیت غذایی دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در حاشیه اجلاس نظام های غذایی سازمان ملل متحد که در رم برگزار می شود، محمد حسان قطنا، وزیر کشاورزی سوریه و عبدالرحمن الفضلی، همتای سعودی اش با یکدیگر دیدار کردند.

وزیر سوری در این دیدار به موانع و چالش هایی که بخش کشاورزی سوریه از آن رنج می برد و نتیجه اقدامات قهری و یکجانبه تحمیل شده بر مردم سوریه است، اشاره و بر اهمیت تقویت تجارت فیمابین و ورود مستقیم محصولات کشاورزی سوریه به بازارهای عربستان تاکید کرد.

وی همچنین به موانع پیش روی کامیون های سوری به مقصد عربستان به دلیل عدم ثبت کشور سوریه در فهرست کشورهای صادرکننده به عربستان در سیستم بهداشت گیاهی عربستان و نیز لزوم یافتن راه حل ها و تفاهمات مشترک در این زمینه اشاره کرد.

وزیر کشاورزی سوریه گفت که هدف از توافق چهارجانبه امضا شده توسط سوریه، اردن، عراق و لبنان برای تقویت همکاری تجاری، تامین امنیت غذایی در این چهار کشور است.

وی عربستان را به پیوستن به این توافق نامه دعوت و بر لزوم بازنگری در قراردادهای همکاری میان سوریه و عربستان در زمینه کشاورزی و فعالسازی مجدد آن ها تأکید کرد.

وزیر سوری همچنین ابتکار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای کاشت یک میلیارد اصله درخت را ستود و بر آمادگی سوریه برای تامین بخشی از طرح تاکید کرد.

وزیر کشاورزی عربستان نیز از ایده فعالسازی مجدد تفاهم نامه ها پس از برگزاری جلسات مجازی میان کارشناسان در دو وزارتخانه برای یافتن راهکار های مناسب و برنامه ای اجرایی آن استقبال کرد.

وزیر سعودی همچنین بر لزوم بررسی دستور کار اجرایی توافق چهارجانبه با کشورهای همسایه در دمشق و نیز بررسی امکان پیوستن عربستان به این توافق تاکید کرد.

در پایان این دیدار وزیر کشاورزی سوریه از همتای سعودی خود دعوت کرد تا به دمشق سفر کند و در مورد چشم انداز همکاری در زمینه کشاورزی به طور مفصل گفت و گو کنند.

وزیر نیز از این دعوت استقبال کرد و آمادگی خود را برای اجرای آن در زمان مناسب اعلام کرد.

گفتنی است که سوریه در اجلاس سیستم های غذایی سازمان ملل که از 24 تا 26 ژوئیه در رم، پایتخت ایتالیا برگزار می شود، مشارکت دارد.

منبع
سانا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا