اجتماعیخبر اولسیاسی

پاسخ گوترش به نامه آیت الله العظمی سیستانی/اعلام همبستگی دبیرکل سازمان ملل با جامعه مسلمانان

دبیرکل سازمان ملل در نامه اش به مرجعیت عالی دینی عراق، همبستگی خود را با جامعه مسلمانان اعلام و اسلام هراسی را محکوم کرد.

میدل ایست نیوز: دبیرکل سازمان ملل در نامه اش به مرجعیت عالی دینی عراق،  همبستگی خود را با جامعه مسلمانان اعلام و اسلام هراسی را محکوم کرد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) روز پنجشنبه متن ترجمه نامه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به آیت الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالی دینی عراق را منتشر کرد.

نامه گوترش در پاسخ به نامه ای است که از دفتر آیت الله العظمی سیستانی، با موضوع اهانت به قرآن کریم در سوئد دریافت کرده بود.

در متن این نامه آمده است: از نامه حضرتعالی به تاریخ 29 ژوئن 2023 در خصوص آتش زدن قرآن کریم تشکر می کنم.

وی افزوده ‌است: از حادثه اخیر سوزاندن قرآن کریم در استکهلم سوئد که منجر به تظاهرات در عراق در تعطیلات عید قربان شد، به شدت ناراحت شدم.

گوترش ادامه داده است: اجازه دهید تا همبستگی خود را با جامعه مسلمانان اعلام کنم و تعصب، خشونت و اسلام هراسی که تنش ها را تشدید و به تبعیض و افراط گرایی کمک می کند را محکوم کنم.

در ادامه این نامه آمده است: من این موضع را در تماس تلفنی خود با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در 30 ژوئن 2023 بیان کردم و همچنین در بیانیه های مطبوعاتی منتشر شده توسط دفتر نماینده عالی اتحاد تمدن های ملل متحد در 29 ژوئن 2023 منعکس شد.

گوترش در نامه اش خاطرنشان کرده است: سازمان ملل مصمم است تا قطعنامه شورای حقوق بشر در مورد مبارزه با نفرت پراکنی مذهبی را به طور کامل اجرا کند.

وی تاکید کرده است: سازمان ملل متحد از طریق نهادهای مربوطه خود، همچنان از کشورهای عضو می خواهد تا سیاست ها و چارچوب های ملی خود را برای شناسایی شکاف هایی که ممکن است موجب دعوت به نفرت پراکنی ملی، نژادی یا دینی شود، بررسی کنند.

دبیرکل سازمان ملل در این زمینه افزود: رهبران سیاسی و دینی نقش مهمی در فریاد در برابر مظاهر نفرت پراکنی مذهبی و روشن کردن این مطلب که گفت و گوی مسالمت آمیز بهترین راه برای ترویج درک و احترام متقابل است، دارند.

وی در ادامه تصریح کرده است: دعوت شما را برای ترویج همزیستی مسالمت آمیز و تحکیم ارزش های رحمانی کاملاً تأیید می کنم و احترام صمیمانه و تحسین عمیق خود را از خرد، رویکرد معتدل و درخواست همیشگی شما برای احترام متقابل و وحدت ابراز می کنم.

گوترش در پایان نامه خود آورده است: از ارتباط بیشتر و تعامل مستمر با حضرتعالی در مورد این موضوعات مهم مورد توجه مشترک استقبال می کنم.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا