سیاسی

توافق بغداد و اربیل مبنی بر پایبندی کامل به اجرای مفاد قانون بودجه

یک منبع در دولت عراق اعلام کرد که بغداد و اربیل توافقنامه ای را در خصوص رعایت کامل مفاد قانون بودجه عمومی امضا کردند.

میدل ایست نیوز: یک منبع دولتی عراق اعلام کرد که بغداد و اربیل توافقنامه ای را در خصوص رعایت کامل مفاد قانون بودجه عمومی امضا کردند و این توافق شامل تحویل نفت به وزارت نفت فدرال توسط دولت اقلیم است.

این منبع به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: رو پنجشنبه دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان عراق توافقنامه ای را در مورد تعهد کامل به اجرای مفاد قانون بودجه عمومی فدرال عراق که توسط پارلمان تصویب و در روزنامه رسمی عراق منتشر شد، امضا کردند.

این منبع افزود: به موجب این توافقنامه دولت اقلیم کردستان عراق متعهد می شود نفت را به وزارت نفت فدرال تحویل دهد. وزارت دارایی فدرال نیز هزینه های تولید و انتقال نفت دریافتی از اقلیم را به دولت اربیل پرداخت می کند و هزینه هر بشکه با توجه به میانگین قیمت وزارت نفت فدرال همانطور که در متن قانون آمده محاسبه می شود.

منبع عراقی ادامه داد: در این قرارداد همچنین مقرر شد که دولت اقلیم کردستان عراق تمام درآمدهای غیرنفتی را به صورت صددرصدی تحویل و طبق قانون مدیریت مالی عراق، به حساب وزارت دارایی نزد بانک مرکزی واریز کند.

همچنین وزارت دارایی فدرال عراق 50 درصد از درآمد گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان را مانند سایر استان های عراق که دارای گذرگاه‌های مرزی هستند، دریافت می کند.

به گفته منبع مذکور، این توافق شامل تشکیل کمیته ای از طرفین (بغداد و اربیل) برای پیگیری درآمدهای غیرنفتی اقلیم کردستان عراق است؛ مشروط بر اینکه در مدت یک ماه کار خود را طبق قانون بودجه به پایان برساند.

همچنین بودجه وزارت دارایی در اقلیم کردستان عراق مشروط بر اینکه دولت اقلیم به اجرای قانون بودجه طبق سازوکارهای مورد توافق در بالا ادامه دهد، از بودجه دولت فدرال عراق تامین می شود.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا