اجتماعیاقتصادیخبر اول

آمار تکان‌دهنده زاغه‌نشینی در عراق: 3.7 میلیون نفر در زاغه‌ها زندگی می‌کنند

با تداوم بحران زاغه نشینی در اطراف شهرهای عراق و چالش های انسانی، اجتماعی، امنیتی و بهداشتی آن، وزارت برنامه ریزی این کشور تازه ترین نتایج بررسی مراکز تجمع زاغه های عراق را منتشر کرد.

میدل ایست نیوز: با تداوم بحران زاغه نشینی در اطراف شهرهای عراق و چالش های انسانی، اجتماعی، امنیتی و بهداشتی آن، وزارت برنامه ریزی این کشور تازه ترین نتایج بررسی مراکز تجمع زاغه های عراق را منتشر کرد.

به گزارش «اسکای نیوز» طبق اعلام وزارت برنامه ریزی عراق، استان بغداد با بیش از هزار مرکز زاغه نشینی که 23 درصد از مجموع 4 هزار و 679 زاغه این کشور را تشکیل می دهد، در رتبه اول است.

استان بصره نیز با 715 مرکز زاغه نشینی و استان نجف اشرف با 89 مرکز در رتبه های بعدی هستند.

مجموع جمعیت زاغه نشینان عراق حدود 3 میلیون و 735 هزار نفر است که حدود 856 هزار نفر از آنان در استان بغداد ساکن هستند.

علی البیدر، نویسنده و پژوهشگر عراقی می گوید: مهم ترین عوامل ایجاد این حجم زیاد از زاغه ها، ناتوانی دولت پس از سال 2003، گشترش فقز، بیکاری، مهاجرت از روستا به شهر و نیز نبود برنامه ریزی از جانب دولت فدرال و حکومت های محلی است.

وی افزود: متاسفانه این پدیده عرصه ای برای جرم، بی قانونی و فروش مواد مخدر شده و بدون رسیدگی جامع، امکان کنترل این وضعیت وجود ندارد.

البیدر ادامه داد: بنابراین عراق می تواند از تجارب بین المللی در رسیدگی به پرونده زاغه نشینی استفاده کند؛ به عنوان مثال در برزیل، از طریق ساخت شهرهای مدرن جدید و یکپارچه برای اسکان ساکنان زاغه ها این پدیده را علاج می کنند.

منبع
اسکای نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا