سیاسی

واکنش ایران به گزارش‌ها درباره عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که هر گامی که در مسیر شناسایی اسرائیل از سوی دولت‌های اسلامی برداشته شود نه به نفع ملت و آرمان فلسطین و نه صلح و ثبات و آرامش و امنیت در منطقه می‌دانیم.

میدل ایست نیوز: سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که هر گامی که در مسیر شناسایی اسرائیل از سوی دولت‌های اسلامی برداشته شود نه به نفع ملت و آرمان فلسطین و نه صلح و ثبات و آرامش و امنیت در منطقه می‌دانیم.

به گزارش خبرگزاری «فارس» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در کنفرانس خبری درباره اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در خصوص عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل و نظر ایران در خصوص اجرایی شدن این موضوع و تاثیر آن بر روابط ایران و عربستان اظهار داشت: کاملا روشن است که تقویت و تثبیت جایگاه رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه، اولویت اول و بسیار مهم دولت‌های امریکا در طول سالیان متمادی اعم از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بوده است.

وی افزود: دولت‌های امریکا همواره تعهد بی قید و شرط خود را در حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی نشان داده‌اند. دولت امریکا در سال‌های اخیر تلاش زیادی انجام داد و با وعده و وعید موفق شد در روابط این رژیم با تعدادی از دولت‌های عربی و اسلامی در منطقه عادی سازی سیاسی ایجاد کند. در عمل شاهد بودیم آنچه رخ داد بازتر شدن دست رژیم اشغالگر در استمرار جنایات خود علیه ملت فلسطین و نادیده گرفتن حقوق اولیه فلسطینی‌ها و افزایش جرم و جنایت روزمره علیه این ملت بود.

کنعانی ادامه داد: سازش با رژیم صهیونیستی هیچ خدمتی به آرمان فلسطین نمی‌کند و هر گامی برای عادی سازی به باز شدن دست این رژیم در جنایت علیه ملت فلسطین منجر خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: هر گامی که در مسیر شناسایی رژیم صهیونیستی از سوی دولت‌های اسلامی برداشته شود نه به نفع ملت و آرمان فلسطین و نه صلح و ثبات و آرامش و امنیت در منطقه می‌دانیم. این رژیم راهبرد امنیتی خود را در بی ثباتی دنبال کرده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره دیدار جنین پلاسخارت، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: ایران هم راستا با دولت عراق از نقش سازمان ملل در کمک به صلح و ثبات و امنیت در عراق استقبال می‌کند و همواره گفت‌وگوها و مشورت‌ها بین ایران و سازمان ملل در سال‌های متمادی برقرار بوده است.

وی افزود: این سفر در استمرار سفرهای گذشته نمایندگان ویژه دبیرکل در امور عراق بوده و موضوعات مختلفی را در چارچوب سیاست ایران برای کمک به دولت همسایه و برادر عراق برای تثبیت شرایط سیاسی در این کشور و تقویت دولت مردمی و کمک به توسعه اقتصادی در این کشور مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره میدان نفتی و گازی الدره/آرش گفت: وزیر نفت ایران دیروز اعلام موضع کرد. تأکید می‌کنیم که ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان خودش حمایت می‌کند و به آن پایبند است. اینکه در ارتباط با نحوه بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز با همسایگان نیز همیشه راه مذاکره و تفاهم را در پیش گرفتیم و به آن پایبند بودیم.

کنعانی ادامه داد: در مورد استفاده از میدان نفتی و گازی الدره/آرش هم همانطور که رسما اعلام کردیم خواهان استفاده مشترک در بهره‌برداری از این میدان هستیم و در این خصوص آمادگی خود را برای گفت‌وگو با طرف کویتی اعلام کردیم. اما اگر احیانا تمایلی برای استفاده مشترک از این میدان نفتی وجود نداشته باشد طبیعی است ایران حقوق و منافع خودش ر و اکتشاف و بهره‌برداری از این منابع را در برنامه خودش قرار داده و هیچگونه تضییع حقوق ملت ایران را برنخواهد تابید. دولت خود را مکلف می‌داند از حقوق و منافع ملت دفاع و حفاظت کند.

وی گفت:‌ در ارتباط با همسایگان بر ضرورت حسن همسایگی و حل و فصل اختلافات از مسیر گفت‌وگو تأکید می‌کنیم و امیدواریم در این مسیر با مذاکرات توأم با حسن نیت کار را دنبال کنیم. در مذاکرات وزرای خارجه ایران و کویت در حاشیه نشست باکو این توافق نظر بین دو طرف وجود داشت و طرف کویتی پیشنهاد کرد این موضوع را خارج از فضای رسانه‌ای و اعلامی در چارچوب گفت‌وگوهای تخصصی دو کشور پیش ببریم. ما به عنوان ایران معتقدیم طرح موضوعاتی از این دست که باید در چارچوب گفت‌وگوهای فنی و تخصصی و حقوقی مورد تبادل نظر قرار بگیرد طرح آن در رسانه‌ها کمک کننده نیست. برای همکاری و گفت‌وگو با برادران کویتی در این زمینه آمادگی لازم را داریم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین درباره میزبانی عربستان برای حل بحران اوکراین گفت: از هر اقدام و ابتکار برای کمک به راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران اوکراین باشد استقبال می‌کنیم و تنها راهکار را راهکار سیاسی تلقی می‌کنیم.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا