خبر اولسیاسی

جنجال در عراق بر سر پرونده ترسیم مرزها با کویت

اظهارات برخی مقامات عراقی درباره «امتیاز دادن» دولت عراق به کویت در پرونده ترسیم مرزها و واگذار کردن منطقه مرزی ام قصر به کویت جنجال بسیاری در عراق برانگیخته است.

میدل ایست نیوز: اظهارات برخی مقامات عراقی درباره «امتیاز دادن» دولت عراق به کویت در پرونده ترسیم مرزها و واگذار کردن منطقه مرزی ام قصر به کویت جنجال بسیاری در عراق برانگیخته است.

به گزارش «العربی الجدید» همه مجادلات از آنجا آغاز شد که «سالم الجابر الصباح»، وزیر خارجه کویت، که روز یکشنبه به عراق سفر کرده بود از «وعده» مقامات عراقی به «برچیدن خانه‌های عراقی‌ها در ام قصر» خبر داد. اظهار نظری که جنجال بسیاری در عراق به پا کرد.

در پی این اظهارات، دولت عراق خانواده‌های ساکن مناطق مرزی عراق و کویت در منطقه ام قصر را به یک شهرک مسکونی جدید دور از مرز دو کشور منتقل کرد.

این حوادث باعث شد که «عامر عبدالجبار» نماینده مجلس عراق از استان بصره مدعی شود که «اسناد رسمی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت عراق از حقوق این کشور به نفع کویت عقب‌نشینی کرده و ام قصر را واگذار کرده است، و این چیزی است که هرگز نخواهیم پذیرفت و مجلس به زودی قانون را تصویب می‌کند که هرگونه تغییر در مرزهای دو کشور را ممنوع خواهد کرد».

وی از سکوت دولت در این باره این انتقاد کرد و گفت که شخصا مدارکی درباره امتیاز دادن کویت به عراق  را به وزیر خارجه عراق داده است.

عبدالجبار تأکید کرد که مطلقا اجازه فروش یا اعطای ام قصر یا یک وجب از خاک عراق به کویت را تحت هر عنوانی نخواهیم داد.

چهارشنبه شب، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق اخبار منتشر شده درباره کوتاهی درباره حاکمیت زمینی یا دریایی عراق به ویژه در منطقه ام قصر در استان بصره را رد کرد.

وی تاکید کرد که ترسیم مرزهای زمینی با کویت، براساس مصوبه شماره 833 سال 1993 انجام می شود که عراق پایبندی کامل خود و عمل به تعهدات بین المللی مرتبط را اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که مرزهای زمینی کشور نیز از زمانی که به صورت رسمی تثبیت شده، شاهد تغییری نبوده و نخواهد بود.

وی اشاره کرد که خانه های دولتی در امتداد ستون های مرزی بین عراق و کویت، در اراضی عراق واقع شده و حاکمیت عراق را نقض نمی کند.

همزمان، «اسعد العیدانی» استاندار بصره نیز این اتهامات را بی اساس دانست و در اظهاراتی گفت که این مسائل به یک دستاویز سیاسی تبدیل شده و افزود که برخی نمایندگان در حال قلب واقعیت هستند.

او گفت که عراق و کویت در سال 2013 توافق کردند که خانه‌هایی را برای خانوارهای عراقی ساکن مرزهای دو کشور بسازند و کویت 99 خانه برای خانوارهای عراقی ساخته که میان خانوارهای ساکن منطقه مرزی ام قصر توزیع خواهد شد.

وزیر خارجه کویت در اواخر سال گذشته از اجرای پروژه مجتمع مسکونی در شهر ام قصر قدردانی کرد و گفت که این پروژه برای برچیدن خانه‌هایی اجرا شده که در مرز عراق و کویت در منطقه ام قصر ساخته شده است.

وی گفت که برچیدن این خانه‌ها برای اجرای توصیه‌های سازمان ملل درباره تعیین علامت‌های مرزی میان دو کشور انجام می‌شود.

در شبکه‌های اجتماعی نیز هشتگ «ام قصر عراقی است» ترند شد و به موضوع مورد توجه شبکه‌های اجتماعی عراق تبدیل شد.

سازمان ملل متحد در سال 1993 و پس از حمله رژیم بعث به کویت، مرزهای آبی و خاکی دو کشور را ترسیم کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا