خبر اولسیاسی

پیشنهاد قاهره برای برگزاری نشست چهارجانبه سران مصر، یونان، ترکیه و قبرس

یک منبع مصری گفت که رئیس جمهور مصر پیشنهاد برگزاری نشست چهارجانبه مصر، یونان، ترکیه و قبرس برای بررسی تنش ها در شرق مدیترانه و نزدیک کردن دیدگاه ها را مطرح کرده است.

میدل ایست نیوز: یک منبع دیپلماتیک بلندپایه مصری خبر داد که در دیدار عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در شهر العلمین مصر، ترتیبات اصلاح روابط در شرق مدیترانه بررسی شد.

به گزارش العربی الجدید، این اقدام تلاشی برای پایان درگیری ها در این منطقه و دستیابی به توافقاتی برای استفاده حداکثری از منابع این منطقه است.

این منبع مصری توضیح داد که السیسی به نخست وزیر یونان پیشنهاد داده است که مصر در نظر دارد نشست چهارجانبه ای به زودی در قاهره میان سران مصر، یونان، ترکیه و قبرس برای بررسی تنش ها در شرق مدیترانه و نزدیک کردن دیدگاه ها درخصوص ترسیم مرزهای دریایی و امکان پیوستن ترکیه به انجمن گاز شرق مدیترانه برگزار شود.

این دیپلمات مصری گفت که قرار است این نشست پس از سفر رئیس جمهور مصر به آنکارا انجام شود و مقامات مصری و ترکیه ای هم اکنون امکان ترتیب دادن این نشست در پایان سفر منطقه ای اردوغان را بررسی می کنند.

وی افزود که السیسی به نخست وزیر یونان گفته است که مصر به شراکت با یونان و قبرس اهتمام دارد و احیای روابط با ترکیه آسیبی به یونان و قبرس نمی زند و مصر به نقش آفرینی برای پایان درگیری میان آتن و آنکارا و آرامش اوضاع در خاورمیانه اهتمام دارد.

این منبع دیپلماتیک تاکید کرد که نخست وزیر یونان موافقت اولیه خود با برگزاری نشست چهارجانبه را اعلام کرد و خواستار تضمین های بیشتر درخصوص جدیت ترکیه برای ورود به مذاکرات و تغییر رویکرد خود مبتنی بر اقدام فردی شد.

وی افزود که قبرس نیز از این اقدام مصر استقبال کرده است.

دیدار السیسی و میتسوتاکیس در حالی انجام شد که تغییر و تحولی در مواضع سیاسی کشورهای حوزه شرق مدیترانه به خصوص مصر، ترکیه، یونان و قبرس به وجود آمده است.

در بیانیه ریاست جمهوری مصر آمده است که دو طرف درباره پرونده های منطقه ای دارای اهمیت مشترک در راستای مواضع دو کشور در خاورمیانه رایزنی کردند.

دو طرف تاکید کردند که انجمن گاز شرق مدیترانه یکی از مهم ترین ابزارهای هماهنگی مواضع دو کشور است و درباره آخرین تحولات منطقه به خصوص اوضاع لیبی نیز گفت وگو کردند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا