سیاسی

ایران: اختلاف با کویت درباره میدان گازی الدره/ آرش را اختلافی فنی می‌دانیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که این کشور علاقه‌مند است موضوع میدان الدره/ آرش را در چارچوب مناسبات همسایگی با کشور کویت پیش ببرد.

میدل ایست نیوز: سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که این کشور علاقه‌مند است موضوع میدان الدره/ آرش را در چارچوب مناسبات همسایگی با کشور کویت پیش ببرد.

به گزارش خبرگزاری «فارس» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه (7 اوت) در کنفرانس مطبوعاتی درباره بیانیه عربستان در خصوص میدان گازی و نفتی الدره/ آرش اظهار داشت: میدان نفتی آرش را موضوع فنی و حقوقی می‌دانیم. هم به حقوق ملت ایران در ارتباط با این میدان نفتی تأکید کردیم و گفتیم در چارچوب گفت‌وگوهای فنی و حقوقی آمادگی گفت‌وگو با طرف کویتی را داریم و وزیر نفت هم توضیح داد و مواضع ایران بیان شده است.

وی افزود: ایران علاقه‌مند است این موضوع را در چارچوب تخصصی، فنی و حقوقی و خارج از فضای رسانه‌ای در چارچوب مناسبات همسایگی با کشور کویت پیش ببرد.

پیش از این سعد البراک، وزیر نفت کویت گفت که «ادعاهای ایران» در مورد میدان گازی الدره/ آرش، این واقعیت را که کویت و عربستان مشترکاً مالک این میدان هستند را تغییر نمی‌دهد.

وزارت خارجه عربستان نیز با انتشار بیانیه ای بار دیگر هرگونه حق ایران در میدان گازی الدره (آرش) را انکار کرد و از ایران خواست که برای ترسیم مرزهای آبی وارد مذاکره شود.

همچنین جواد اوجی، وزیر نفت ایران با اشاره به میادین مشترک نفتی و گازی ایران با کشورهای همسایه گفت که ایران ذره ای از حق خود در بهره برداری از میدان آرش/ الدره کوتاه نمی آید.

سفر باقری به مسقط

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر علی باقری، معاون وزیر خارجه ایران به مسقط، پایتخت عمان نیز گفت: به منظور گفت‌وگوهای دوجانبه درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. موضوعات مهمی را با نقش آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم و این موضوعات با توجه به اهمیت نیازمند مشورت و تبادل نظر است. سفرهای متقابل بین ایران و عمان در سطوح مختلف انجام می‌شود و مقامات عمانی در این زمینه‌ها نقش آفرینی خوبی دارند و هماهنگی‌ها بین دو کشور وجود دارد. سفر باقری در چارچوب پویایی دیپلماتیک با تمرکز بر موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده است و این رایزنی ها ادامه دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز اظهار داشت: ما این موضوع را به عنوان موضوع انسانی مورد توجه داریم و گفت‌وگوی با واسطه با طرف آمریکایی برای ایجاد یک راه‌حل به منظور تحقق تبادل زندانیان ادامه دارد و این موضوع جزو موضوعات جاری در حال گفت‌وگو و پیگیری با طرف‌های مختلف است. دولت عمان نیز در این زمینه نقش آفرینی خاص خودش را دارد.

حضور امریکا در تنگه هرمز

وی درباره حضور نظامی امریکا در تنگه هرمز نیز گفت: معتقدیم تامین امنیت آبراه‌ها و کشتیرانی ایمن در آب های منطقه جزو اولویت‌های ایران و هم موضوعی است که باید در چارچوب همکاری مشترک کشورهای ساحلی حوزه خلیج فارس و دریای عمان انجام شود. معتقدیم این کشورها این ظرفیت را دارند که بدون هیچگونه مداخله خارجی و نیروهای فرامنطقه‌ای به تامین امنیت مشترک در منطقه اقدام کنند و منافع مشترک و امنیت کشتیرانی در این پهنه بزرگ آبی راهبردی منطقه را تامین کنند.

کنعانی ادامه داد: دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای با شعار امنیت شعار دروغین است با هدف تامین منافع خودخواهانه این کشورها از جمله دولت امریکا انجام می‌شود. حضور نظامی امریکا در منطقه هیچگاه امنیت ساز و امنیت آفرین نبوده است و حضور آنها باعث شده به ناامنی و بی ثباتی در منطقه دامن بزنند. عمیقا معتقدیم کشورهای منطقه خلیج فارس قادر به تامین امنیت خود هستند و می‌توانند نسبت به طراحی الگوی امنیت دسته جمعی منطقه‌ای مبادرت کنند و هیچ ضرورتی به حضور نیروهای بیگانه وجود ندارد.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا