سیاسی

رسانه‌‌های امریکا از توافق تبادل زندانی میان تهران و واشنگتن خبر دادند

رسانه‌های امریکا در گزارش‌هایی که هنوز به تأیید نرسیده، مدعی حصول توافقی میان تهران و واشنگتن برای مبادله زندانیان شده‌اند.

میدل ایست نیوز: رسانه‌های امریکا در گزارش‌هایی که هنوز به تأیید نرسیده، مدعی حصول توافقی میان تهران و واشنگتن برای مبادله زندانیان شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «فارس» برخی رسانه‌های امریکایی در گزارش‌هایی که هنوز به تأیید نرسیده ادعا کرده‌اند واشنگتن و تهران به توافقی برای تبادل زندانی میان دو طرف دست پیدا کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز که به عنوان نخستین رسانه امریکایی این ادعا را مطرح کرده نوشته پنج زندانی امریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده مدعی شده حدود 6 میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

مطابق این ادعا، ایران به عنوان نخستین گام در اجرای این توافق پنج نفر از زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین آزاد و تحت بازداشت خانگی نگاه داشته است.

«جارد گسنر» وکیل یکی از این زندانیان (سیامک نمازی) موضوع انتقال زندانیان به بازداشت خانگی را تأیید کرده است. او با تکرار روایت حکومت امریکا که از زندانیان به عنوان «گروگان» یاد می‌کنند گفت: اقدام ایران در انتقال گروگان‌ها از زندان اوین به بازداشت خانگی تحول مهمی است.

به گزارش «ایرنا» شبکه خبری سی ان ان امریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: با توجه به اظهارات یک وکیل، چهار امریکایی که به صورت غیر  قانونی در ایران بازداشت شده بودند اکنون از زندان اوین آزاد شده و در حصر خانگی قرار گرفته اند. این یک نشانه امیدوار کننده از آزادی آنها پس از سالها حبس است.

کریستین امانپور مجری مشهور شبکه سی ان ان امریکا به نقل از  جرد گنسر، مشاور حقوقی سیامک نمازی گفت: انتقال گروگان‌های امریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی تحول مهمی است.  اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آنها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.

بر اساس این گزارش، سه زندانی دو تابعیتی ایرانی – امریکایی شامل  سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و چهارمین فرد  که نامش مشخص نیست، از زندان اوین تهران منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود که در هتلی تحت مراقبت مقامات ایرانی نگهداری شوند.  دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادی آنها از ایران است.

سی ان ان اعلام کرد گنسر که در اظهار نظر محتاط است و افزود: هیچ تضمینی در مورد آنچه از این به بعد اتفاق می افتد وجود ندارد.

این در حالی است که متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا دو روز پیش با بیان اینکه دولت بایدن در تلاش برای آزادی امریکایی ها بازداشت شده در ایران است، در واکنش به بازداشت پنجمین زندانی دو تابعیتی اعلام کرد که درباره جزئیات موضوع زندانیان امریکایی اظهار نظر نمی‌کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در خصوص زندانیان دو تابعیتی امریکایی در ایران و انتشار خبری مبنی بر بازداشت یک زن بعنوان پنجمین بازداشتی و توقف اجرای تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن به این دلیل گفت: من آن گزارش را دیدم، اما قصد ندارم درباره جزئیات اظهارنظر کنم. ما تلاش می‌کنیم تا امریکایی‌هایی را که در ایران بازداشت هستند، آزاد کنیم.

میلر افزود: در چند هفته گذشته گزارش‌های زیادی در این مورد منتشر شده اما در این زمان که اولویت اصلی ما آزادی آنها و خروج امن از ایران است، ترجیح می‌دهم اظهارنظری نکنم و بدیهی است که این موضوع بسیار حساسی است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا پیش از این گفته بود که در حال حاضر، چهار ایرانی- امریکایی در ایران زندانی هستند و ایالات متحده همچنان برای آزادی آنها تلاش می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران درباره تبادل زندانیان میان ایران و امریکا گفته است: تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و ما در این خصوص گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را از سال گذشته با طرف امریکایی داشتیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز هفته گذشته در جمع خبرنگاران در خصوص سفر علی باقری به مسقط و مذاکرات غیر مستقیم با امریکا برای تبادل زندانی گفت: ما موضوعات مهمی را با نقش آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم و این موضوعات با توجه به اهمیتشان به طور مستمر نیازمند مشورت، گفت‌وگو و تبادل نظر هستند. در همین چهارچوب سفرهای متقابل میان تهران و مسقط در سطوح مختلف انجام می‌شود. سفر باقری هم در همان چهارچوب پویایی دیپلماتیک و با تمرکز بر مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی میان دو کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: ما موضوع تبادل زندانی را به عنوان یک مسئله انسانی مورد توجه داریم و گفت‌وگوی با واسطه با طرف امریکایی برای ایجاد یک راه حل به منظور تبادل زندانیان ادامه دارد. این موضوع جزء موضوعات جاری و در حال پیگیری میان دو طرف‌ است و در این زمینه دولت عمان هم نقش آفرینی خاص خود را دارد.

منبع
فارسایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا