اجتماعیخبر اولسیاسی

اعلام شرایط اعطای اقامت عراق به اتباع خارجی

اداره امور اقامت وزارت کشور عراق شرایط اعطای اقامت به اتباع خارجی را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: اداره امور اقامت وزارت کشور شرایط اعطای اقامت به اتباع خارجی را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) محمد عبدالامیر العبادی، مدیر روابط و رسانه های این اداره روز پنجشنبه گفت: اداره امور اقامت مسئول اجرای قانون 76 سکونت عراق مصوب سال 2017 و درخصوص ورود مهاجران به کشور و ساماندهی فرآیند اقامت آنها طبق شرایطی خاص از جمله داشتن گذرنامه یا مدرک معتبر برای مدت حداقل 6 ماه است و گروه های مشمول این قانون تمام کسانی هستند که تابعیت عراقی ندارند و اتباع خارجی محسوب می شوند.

وی افزود: قوانین عراق برای اعطای اقامت به اتباع خارجی مواردی را مستثنی کرده است و آن رؤسای کشورها و دولت های خارجی و خانواده های آنها و اعضای همراه آنها هستند که مفاد قانون فوق در مورد آنها اعمال نمی شود.

العبادی خاطرنشان کرد: تعداد ساکنان عراق بر اساس آخرین آمار سال 2023 به حدود یازده هزار و 685 نفر از اتباع عرب و خارجی رسیده و عمده آنان اتباع سوری، مصری، سودانی و ایرانی هستند.

اقامت اتباع خارجی که با عراقی ها ازدواج کرده اند

العبادی توضیح داد: به مردان خارجی دارای زن عراقی و همچنین زنان خارجی دارای شوهر عراقی اقامت 3 ساله اعطا می شود که تا زمان درخواست تابعیت عراق، که دارای شرایطی است، قابل تمدید است.

وی ادامه داد: شرط اول تابعیت عراقی برای این دسته از افراد این است که ورود تبعه خارجی به عراق تا ثبت ازدواج با تبعه عراقی به صورت قانونی باشد. شرط دوم نیز داشتن شغل و منبع درآمد، عدم سوء پیشینه و نداشتن بیماری های واگیردار است.

شرایط لغو اقامت پس از طلاق

العبادی افزود: در صورت جدایی مرد خارجی از زن عراقی، در صورت وجود فرزند، اقامت وی لغو نمی شود اما اگر فرزند نداشته باشند، تبعه خارجی یک سال برای ترک عراق مهلت دارد.

هزینه های اقامت

العبادی توضیح داد: قانون اعطای اقامت به اتباع خارجی، صدور کارت اقامت دائم است که شامل هزینه رسمی 12 هزار دینار و 5 هزار دینار مربوط به هزینه های جانبی است. در صورت آسیب دیدن این کارت یا تمدید آن، مبلغ 12 هزار دینار دیگر نیز پرداخت می شود. هزینه تمبر مدارس نیز به این هزینه ها اضافه می شود.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا