سیاسی

پادشاه اردن قانون جرائم سایبری را تأیید کرد

پادشاه اردن با صدور فرمانی، پیش نویس قانون «جرایم سایبری» را تأیید کرد.

میدل ایست نیوز: پادشاه اردن با صدور فرمانی، پیش نویس قانون «جرایم سایبری» را تأیید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی اردن (پترا) پادشاه اردن روز شنبه در فرمانی 6 قانون از جمله قانون جرائم سایبری 2023 را تأیید نهایی کرد.

اصلاحیه قانون تشکیل محاکم شرعی سال 2023، اصلاحیه قانون راهنمایی و رانندگی سال 2023 و قانون پروژه های مشارکتی بین بخش دولتی و خصوصی سال 2023 از دیگر قوانینی هستند که به موافقت پادشاهی اردن رسیدند.

بر اساس قانون اردن، قوانین پس از تصویب در مجلس نمایندگان و مجلس سنا برای اجرا باید به تأیید پادشاه برسند.

قانون جرائم سایبری جنجال گسترده ای را در اردن به پا کرده و فعالان اجتماعی و حقوق دانان آن را محدودیتی برای آزادی ها می دانند.

پیش نویش این قانون متشکل از 41 ماده است و مواد 15 ، 16 و 17 آن به علت محتوای آن مبنی بر مجازات های شدید مربوط به استفاده از فضای مجازی، از سایر مواد جنجالی تر هستند.

در ماده 15 پیش نویس این قانون برای چند عمل مجازات حبس و جزای نقدی تعیین شده است؛ از جمله ارسال، بازنشر یا انتشار عمدی اخبار کذب، افترا یا تحقیر هر شخص از طریق شبکه اطلاع رسانی یا از طریق بسترهای رسانه های اجتماعی.

در ماده 15 این قانون مجازات حبس کمتر از 3 ماه و جزای نقدی از 5 هزار تا 20 هزار دینار (حدود 7 هزار تا 28 هزار دلار) تعیین شده است.

گفتنی است که دولت اردن در سال 2018 تصمیم گرفت پیش نویس اصلاحیه قانون جرایم سایبری را تصویب کند و به پارلمان ارسال کند تا مراحل تصویب آن را طبق مجاری قانون اساسی طی کند.

با این حال، دولت اردن در آن زمان مجبور شد به درخواست پارلمان آن را پس بگیرد، زیرا انتقادات گسترده ای را در کشور برانگیخت؛ مجازات های سختی را برای کاربران شبکه های اجتماعی به عنوان «محدود کردن آزادی ها» در نظر گرفت.

منبع
پترا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا