سیاسی

امیرعبداللهیان: در روزهای آتی به عربستان می روم

وزیر خارجه ایران گفت طی روزهای آینده سفرای ایران و عربستان مستقر می‌شوند و سفیر ایران در سفری به همراه وی در روزهای آینده به محل ماموریتش در ریاض می‌رود.

میدل ایست نیوز: وزیر خارجه ایران گفت طی روزهای آینده سفرای ایران و عربستان مستقر می‌شوند و سفیر ایران در سفری به همراه وی در روزهای آینده به محل ماموریتش در ریاض می‌رود.

به گزارش خبرگزاری «فارس» حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه  ایران روز دوشنبه در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار در محل وزارت امور خارجه درباره طولانی شدن استقرار سفرای ایران و عربستان در پایتخت‌ها گفت: طی روزهای آینده سفرا مستقر می‌شوند و سفیر ما در سفر من در روزهای آینده به محل ماموریت می‌رود و سفیر عربستان هم بزودی به ایران می‌آید.

وی درباره مناسبات ایران و مصر و سفر سلطان عمان به تهران و پیامی که منتقل کرد نیز اظهار داشت: ایران از بازگشت روابط ایران و مصر به بالاترین سطح استقبال کرد این موضوع را در مسیر دیپلماسی در دستورکار داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره تبادل زندانیان و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و کند شدن روند انتقال دارایی‌های ما در بانکی در عراق گفت: همواره گفته‌ایم هیچگاه از مسیر دیپلماسی و مذاکره فاصله نگرفتیم. از ابتدای کار دولت تصمیم رئیس جمهور این بود که در بی اثر کردن تحریم‌ها و تلاش از مسیر دیپلماسی برای لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرعادلانه امریکا اقدام کنیم. آن بخشی که مربوط به تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌هاست به محتوای برجام برمی‌گردد.

وزیر خارجه بیان کرد: ماه‌هاست گفت‌وگوها و مذاکرات و تبادل پیام‌های غیرمستقیم با طرف امریکایی را روی میز داریم. ما هیچگاه دنبال یک توافق موقت یا توافق کم در مقابل کم نبوده‌ایم و نخواهیم بود. هیچ ارتباطی بین موضوع زندانیان با اموال خود نزد بانک‌های خارجی قائل نیستیم. در توافق تنظیم شده بین ما و طرف امریکایی با وساطت کشور ثالث یک صورتجلسه‌ای در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی داریم و صورتجلسه جدا و دیگری داریم به عنوان مطالبه حقمان در آزادسازی اموال بلوکه شده ایران نزد برخی بانک‌ها.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در پنجشنبه گذشته اموال و دارایی‌های ما نزد بانک‌های کره جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شد. در توافق اولیه که وجود داشت به دلیل اینکه حجم حدود ۶ میلیارد دلار دارایی انتقال آن توسط کره جنوبی شوک مالی به سیستم مالی کره وارد می‌کرد قرار شد چند مرحله منتقل شد ولی توافق شد این دارایی‌ها جز مبلغ محدودی برای باز بودن حساب باقی خواهد ماند بقیه به بانک اروپایی منتقل شد. تبدیل این مبلغ به یورو شدن یک روزه نخواهد بود یک روند چند روزه و حداکثر چند هفته را پیش بینی کردیم و بعد از انتقال به بانکی در یکی از کشورهای منطقه منتقل می‌شود. توافق ما این است که هر کالای غیرتحریمی که مایل هستیم و نیاز داریم از مسیر دارایی‌های خود دریافت کنیم.

وزیر امور خارجه ایران درباره اعلام خبر آزادسازی اموال ایران توسط رسانه‌های غربی گفت: ما در زمانی می‌توانستیم خبر را اعلام کنیم که مطمئن باشیم نقل و انتقال وجه انجام شده است. وقتی عازم سفر پاکستان بودم از طرف ثالثی پیام دریافت کردم که امریکا گفته در توافق جدی هستیم و اگر تاخیری ایجاد شده مسأله فنی است و ملاحظه سیاسی نیست. ما باید کاری که انجام شده را اطلاع رسانی کنیم. این موضوع حساسیت‌های زیادی دارد. ما در مرحله‌ای از مذاکرات به توافق خیلی نزدیک شدیم. ملاحظات ما به نتیجه رسیدن کاری است که انجام می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: امریکا هیچ طلبکاری نمی‌‌تواند بکند ما مطالبه داریم که دارایی‌های ملت ایران با نظر یک طرف و رفتار یکجانبه گرایانه بلوکه شود. اگر امروز مبلغی آزاد و به حساب ما واریز می‌شود حق ماست. اینکه امریکا بگوید ایران عراق را اذیت می کرد تصمیم گرفتیم بخشی از پول‌ها آزاد شود نادرست است. روابط ایران و عراق راهبردی است. اما وقتی نفت و گاز و برق به کشور همسایه صادر می‌کنیم و وجوه آن به حساب ما واریز می‌شود حق مسلم ماست که از دارایی‌های خود بهره‌برداری کنیم. این ادعای امریکا را برنمی‌تابیم.

وی گفت: اینکه ایران در مسیر دیپلماسی گام برمی‌دارد و بازگشت همه طرف ها به برجام است بله هست و این مسیر را دنبال می‌کنیم و امیدواریم در زمانی به نقطه نهایی کار برسیم اعلام کنیم.

وزیر خارجه ایران درباره حوزه نفتی آرش نیز گفت: در این رابطه دو بار با وزیر خارجه کویت گفت‌وگو کردم و با هم توافق داریم که موضوع حقوقی است و موضوعی نیست که در رسانه‌ها کسی بخواهد درباره آن جنجال ایجاد کند. از مسیر فنی و حقوقی باید اقدامات صورت بگیرد. این موضوع از مسیر دیپلماسی و مذاکره حقوقی و نه از مسیر جنجال رسانه‌ای باید پیگیری شود. برای ما مهم است سر سوزنی از منابع ما از دست نرود.

وی گفت: حضور نیروهای نظامی در منطقه و در نزدیکی ایران آسیب پذیری را افزایش می‌دهد. این پیام قدرت نیست. این هیاهوها و جنجال‌ها کمکی به منطقه نمی‌کند. در سایه اعتماد و همکاری و تعاون رهبران منطقه همه مایلند نقش اصلی را در تامین امنیت داشته باشند. پیام نیروهای مسلح ما به کشورهای همسایه جز دوستی و برادری نیست. ما با قدرت از امنیت منطقه دفاع می‌کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: هیچ طرفی دلسوزتر و متعهدتر از ایران در تامین امنیت منطقه نیست.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا