اقتصادیسیاسی

حماس فعالیت شرکت‌های واسطه میان کارگران اهل غزه و کارفرمایان اسرائیلی را قانونی کرد

به موجب تصمیم حکومت حماس در نوار غزه کارگرانی که تمایل به فعالیت در مناطق اشغالی فلسطین را دارند می‌توانند با شرکت‌های کاریابی واسطه دارای مجوز همکاری کنند.

میدل ایست نیوز: در پی تصمیم بی سابقه کمیته فعالیت دولتی که جنبش حماس در نوار غزه آن را اداره می‌کند، کارگرانی که تمایل به فعالیت در مناطق اشغالی فلسطین را دارند می‌توانند با شرکت‌های کاریابی واسطه دارای مجوز همکاری کنند.

به گزارش «الجزیره»، «ایهاب الغصین» سرپرست وزارت کار در حکومت حماس در غزه ضمن اعلام این تصمیم رسمی گفت که این تصمیم برای «رعایت منافع عمومی کارگران و با توجه به موارد متعدد سودجویی و صدور مجوزهای کار جعلی» گرفته شده است.

در پی این مصوبه، تاکنون 15 شرکت درخواست دریافت مجوز داده‌اند و وزارت اقتصاد ملی و کار در نوار غزه اقدامات لازم برای صدور مجوز آنها را انجام داده است و این شرکت‌ها پیش از پایان ماه جاری میلادی فعالیت خود را برای کاریابی در اسرائیل برای کارگران اهل غزه آغاز می‌کنند.

این تصمیم که اولین بار است که در دوره حکومت حماس در غزه گرفته شده بر اساس تفاهمات سابق با اسرائیل است که به موجب آن برای ساکنان غزه «مجوز نیاز اقتصادی» صادر می‌شود. به موجب این تفاهمات، کارفرمای اسرائیلی حقوق کارگران مانند مزایای بازخرید و خسارت ناشی از آسیب در حین کار را تأمین نمی‌کند و این مسئولیت بر عهده شرکت‌های کاریابی است.

مقامات نوار غزه تأکید کرده‌اند که این تصمیم پس از آن گرفته شده که صدور این مجوزها به تجارتی برای سودجویان تبدیل شده بود و مجوزهایی به قیمت گزاف به کارگران می‌فروختند که هیچ ضمانتی نداشت.

حدود 18 هزار و 500 کارگر اهل غزه در مناطق اشغالی کار می‌کنند که فعالیت 12 هزار تن از آنها به موجب مجوز نیاز اقتصادی است، در حالی که 140 هزار تقاضا برای درخواست مجوز وجود دارد و 128 هزار مورد آنها در لیست انتظار است.

تا سال 2000 و شکل گرفتن انتفاضه مسجد الاقصی، تعداد کارگران اهل غزه در مناطق اسرائیل 18 هزار تا 22 هزار تن برآورد می‌شد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا